Hela vår konstform bygger på att vi vill beröra, vi vill få dig att känna att det finns någonting som gör livet rikare helt enkelt! Vi hoppas att vår repertoar ska bjuda på nya upplevelser att reflektera över och att den ska leda till många intressanta samtal. Att mötas i en salong och få dela dessa upplevelser är någonting mycket speciellt. Om du av olika anledningar inte kan komma till Operahuset, ja då går du i stället in på Operan Play där flera att vårens föreställningar kommer att finnas att uppleva digitalt och helt gratis.
Varmt välkomna till vårsäsongen på Kungliga Operan!
Birgitta Svendén, vd
I vår bjuder vi på ett fullspäckat program med en stor bredd i titlar och uttryck – alltifrån det lustfyllda och underhållande till det gripande. När du klickat dig igenom hela vårt utbud tror jag att du kommer att känna att det finns någonting för var och en. Ett speciellt fokus för oss ligger på barn och unga, glöm inte att alla som är 26 år eller yngre köper biljetter till halva priset.
Äntligen är det här – det nya året och mitt första med Kungliga Operan! Jag kan knappt bärga mig inför säsongens program. Från en kraftfull och viktig ny svensk opera, Löftet, spännande och bekanta favoriter som Figaros Bröllop, Flickan från Västern och Aida, till en gnistrande nyproduktion av Puccinis Syster Angelica/Gianni Schicchi.
Till förfogande har vi en solistensemble och gästmedverkade i toppklass, samt en otrolig kör. Vår framstående nya musikchef, Alan Gilbert, kommer att leda vårt skickliga Hovkapell. Som alltid kommer yppersta konstnärliga team att tillsammans med vår tekniska personal presentera oförglömliga upplevelser.
På OperaVsion från 27 januari
Med stöd av EU:s program Kreativa Europa
MUSIK Mats Larsson Gothe
TEXT Susanne Marko
DIRIGENT Alan Gilbert
REGI Stefan Larsson
SCENOGRAFI Sven Haraldsson
KOSTYM Nina Sandström
LJUS Torben Lendorph
FILMFOTOGRAF Andrea Grettve
DRAMATURG Katarina Aronsson
Januari 29
Februari 1, 5, 15, 24
Mars 5
Premiärsamtal 24 januari 2022 kl 18.00
Speltid cirka 2 timmar och 30 minuter inkl. paus.
Framförs på svenska med svensk text på textmaskin.
Live på bio 27 januari kl. 19.00 genom Folkets Hus och Parker samt på OperaVision och Operan Play.
Löftet är berättelsen om Ava, som skiljs från sin make Teo i ett koncentrationsläger. Efter krigsslutet är hon fast besluten att finna honom igen, och hon är beredd att söka över hela det krigshärjade och traumatiserade Europa. Vi följer med henne på en resa mellan verklighet och dröm, hopp och förtvivlan.
En opera om Ava och Teo och om kärlekens oövervinnerliga kraft. Verket, som Susanne Marko skapat i samarbete med tonsättaren Mats Larsson Gothe, är inspirerat av en verklig händelse i hennes familjehistoria. Löftet får urpremiär den 27 januari, den internationella minnesdagen för Förintelsens offer.
I ROLLERNA
AVA Hanna Husáhr
ROSA Agnes Auer
TEO Karl-Magnus Fredriksson
GUSTAV Niklas Björling Rygert
MARIA Katarina Leoson
FRITZ Kristian Flor
JOSEF N N
DAVID Jesper Taube
ELISABETH Karolina Blixt
KUNGLIGA HOVKAPELLET
KUNGLIGA OPERANS KÖR
Mars 21, 23, 26, April 5, 11, 13, 19, 25, Maj 5, 7, 9, 11, 20
Speltid cirka 2 timmar och 30 minuter inkl. paus.
Framförs på italienska med svensk text på textmaskin.
Två starka berättelser om människor som drabbas av kris, som vi både får lida med och skratta åt. Men så är också vitt skilda teman som längtan efter kärlek och arvstvister på gott och ont evigt aktuella. Två älskade enaktsoperor som båda är juveler i italiensk realistisk opera och med Puccini på höjden av sin förmåga.
Wilhelm Carlsson har regisserat en lång rad hyllade teater- och operauppsättningar på bland annat Dramaten, Kungliga Operan och Wermland Opera. Den här uppsättningen är förankrad i 1200- och 1600-talets Italien, samtidigt som den rör sig fritt i tiden.
MUSIK Giacomo Puccini
TEXT Giovacchino Forzano
DIRIGENT Paolo Carignani
REGI Wilhelm Carlsson
DRAMATURG Katarina Aronsson
SCENOGRAFI & KOSTYM Marcus Olson
LJUS Markus Granqvist
SYSTER ANGELICA
I ROLLERNA
SYSTER ANGELICA Camilla Tilling/Yana Kleyn
HERTIGINNAN Katarina Leoson
ABEDISSAN Annica Nilsson
PRIORINNAN Miriam Treichl
NOVISMÄSTARINNAN Anna Norrby
SYSTER GENOVIEFFA Hanna Husáhr
SJUKVÅRDSSYSTERN Kristina Martling
GIANNI SCHICCHI
I ROLLERNA
GIANNI SCHICCHI Jeremy Carpenter
LAURETTA Hanna Husáhr
ZITA, BUOSOS KUSIN Miriam Treichl
RINUCCIO, ZITAS BRORSON Joel Annmo
GHERARDO, BUOSOS BRORSON Jihan Shin
NELLA, HANS HUSTRU Camilla Tilling/Yana Kleyn
BETTO FRÅN SIGNA, BUOSOS SVÅGER Kristian Flor
SIMONE, BUOSOS KUSIN John Erik Eleby
MARCO, HANS SON David Risberg
“LA CIESCA”, DENNES HUSTRU Karolina Blixt
KUNGLIGA HOVKAPELLET
KUNGLIGA OPERANS KÖR
DIRIGENT Mattias Böhm
REGI Helle Rossing och Martyna Kaiser
DRAMATURG Katarina Aronsson
MIN TUR NU
MUSIK Maria Lithell Flyg
TEXT Hanna Nygren
REGI Helle Rossing
TARO
MUSIK Torbjörn Helander
TEXT Ola Eliasson
REGI Helle Rossing
NÄR KNOPPAR BRISTER
MUSIK Jonas Valfridsson
TEXT & REGI Martyna Kaiser
SÅNGARE UR KUNGLIGA OPERANS KÖR
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Maj 31
Juni 2, 4, 8, 11
Speltid cirka 1 timme och 30 minuter inkl. paus.
Premiärsamtal 29 maj
Hur klingar morgondagens opera? Tre svenska tonsättare – Maria Lithell Flyg, Torbjörn Helander och Jonas Valfridsson – prövar sina operaidéer i det lilla formatet.
Efter kritikersuccéerna 2016 och 2020 presenterar Kungliga Operan åter Short Stories – ett skräddarsytt koncept för att få fram nya svenska operor och samtidigt ge fler tonsättare och librettister möjlighet att skriva för operascenen.
»ett ringande, rungande ja.
Med flera utropstecken
och smileys«
DN
musik och text Richard Wagner
dirigent Alan Gilbert
regi Staffan Valdemar Holm
scenografi och kostym Bente Lykke Møller
ljus Torben Lendorph
I ROLLERNA
Siegmund Daniel Frank
Wotan Greer Grimsley
Hunding Lennart Forsén
Sieglinde Cornelia Beskow
Brünnhilde Iréne Theorin
Fricka Katarina Dalayman
Helmwige Angela Rotondo
Gerhilde Emma Vetter
Ortlinde Sara Olsson
Waltraute Niina Keitel
Siegrune Monika Mannerström Skog
Rossweise Susann Végh
Grimgerde Klementina Savnik
Schwertleite Kristina Martling
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Speltid cirka 4 timmar och 45 minuter inkl. paus.
Framförs på tyska med svensk text på textmaskin.
Staffan Valdemar Holms uppsättning har uppmärksammats för sin utmejslade personregi och Bente Lykke Møllers strama nordiska scenografi tar tydligt avstamp i Kungliga Operans långa Wagnertradition. Ett visuellt och existentiellt allkonstverk – till svindlande vacker musik.
Här möts några av Sveriges främsta Wagner-sopraner med världen som arbetsfält: som Brünnhilde hör och ser vi Iréne Theorin, Cornelia Beskow är Sieglinde och Katarina Dalayman sjunger Frickas parti. Allt under ledning av Operans nye musikchef Alan Gilbert.
I Figaros bröllop lurar begäret bakom varje dörr och under besynnerliga förväxlingar ställs saker och ting på sin spets. Vem får vem när dagen är slut? Vilken kärlek är uppriktig och sann…?
En uppsättning fylld av lika delar allvar och komik. Ole Anders Tandberg placerar handlingen på ett nutida hotell och tematiken kretsar kring begärets intrikata mekanismer.
MUSIK Wolfgang Amadeus Mozart
TEXT P. A. C. de Beaumarchais
DIRIGENT Finnegan Downie Dear/Stefan Klingele
REGI & SCENOGRAF Ole Anders Tandberg
DRAMATURG Stefan Johansson
KOREOGRAF Anna Koch
KOSTYM Maria Geber
LJUS Ellen Ruge
Februari 7, 10, 12, 14, 17
Mars 4, 7, 10, 14, 22, 25, 29, 31
Speltid cirka 3 timmar och 15 minuter inkl. paus.
Framförs på italienska med svensk text på textmaskin.
I ROLLERNA
GREVINNAN Christina Nilsson
SUSANNA Vivianne Holmberg
CHERUBINO Adrian Angelico/Johanna Rudström
GREVEN Jens Persson
FIGARO Ola Eliasson
MARCELLINA Susann Végh
BARTOLO Lennart Forsén
BARBARINA Linda Evers
BASILIO, DON CURZIO Jonas Degerfeldt
ANTONIO N N
KUNGLIGA HOVKAPELLET
KUNGLIGA OPERANS KÖR
MUSIK Giuseppe Verdi
TEXT Antonio Ghislanzoni
DIRIGENT Sian Edwards
REGISSÖR Michael Cavanagh
DRAMATURG Katarina Aronsson
SCENOGRAFI & KOSTYM Magdalena Åberg
LJUS Linus Fellbom
VIDEO Velourfilm
April 26, 29
Maj 3, 6, 10, 13, 16, 21, 24, 27
Speltid cirka 3 timmar inkl. paus.
Framförs på italienska med svensk text på textmaskin.
Kan kärleken övervinna allt? Mot en kuliss av krig, makt och religion håller ett samhälle på att falla samman. Här hittar vi Aida, mitt i korselden mellan två stridande parter och fångad av fienden. Mot allt förnuft förälskar hon sig i Radamès.
Michael Cavanaghs laddade nytolkning av klassikern Aida med Christina Nilsson i titelrollen fokuserar på den inre oro som slukar operans hjältemodiga men sårbara människor. Premiären 2018 blev en succé.
I ROLLERNA
KUNGEN Lennart Forsén
AMNERIS Katarina Dalayman
AIDA Christina Nilsson
RADAMÈS Andrea Carè
RAMFIS Alessio Cacciamani
AMONASRO Johan Edholm
EN BUDBÄRARE Daniel Ohlmann/Wei Nan
EN PRÄSTINNA Emma Vetter
KUNGLIGA HOVKAPELLET
KUNGLIGA OPERANS KÖR
Juni 7, 10, 13, 16
Speltid cirka 3 timmar och 10 minuter inkl. paus.
Framförs på italienska med svensk text på textmaskin.
I ett guldgrävarläger i Kalifornien driver Minnie en bar där hon serverar whiskey växelvis med bibelord till de hårdnackade lycksökarna. När Dick Johnson dyker upp blir Minnie blixtförälskad…
Christof Loys uppsättning utspelar sig i en ruffig westernmiljö och som av regissören beskrivs som »…en modern klassiker om helt vanliga människor i ovanligt utsatta positioner«, beskrivs operan av regissören. Hovsångerskan Malin Byström, som vann Opera Awards 2018, sjunger rollen som Minnie och föreställningen dirigeras av Operans musikchef Alan Gilbert.
MUSIK Giacomo Puccini
TEXT Guelfo Civinini, Carlo Zangarini
DIRIGENT Alan Gilbert
REGI Christof Loy
SCENOGRAFI & KOSTYM Herbert Murauer
KOREOGRAFI Thomas Wilhelm
LJUS Bernd Purkraberk
DRAMATURG Yvonne Gebauer
I ROLLERNA
MINNIE Malin Byström
JACK RANCE Aleksey Bogdanov
DICK JOHNSON/RAMERREZ Aleksandrs Antoneko
NICK Göran Eliasson
ASHBY Lars Arvidson
SONORA Jens Persson
TRIN Jesper Taube
SID Ola Eliasson
BELLO David Risberg
HARRY N N
JOE Jonas Degerfeldt
HAPPY Markus Schwartz
LARKENS Ian Power
BILLY JACKRABBIT Alar Pintsaar
WOWKLE Susann Végh
JAKE WALLACE John Erik Eleby
JOSÉ CASTRO Peter Haeggström
POSTIGLIONE Jon Nilsson
KUNGLIGA HOVKAPELLET
KUNGLIGA OPERANS KÖR
Vi inleder vårsäsongen med att äntligen få hylla Les Ballet Suédois med premiären av en ny lekfull version av La Boîte à Joujoux (Leksakslådan) i kostym och scenografi av konstnären Bea Szenfeld till Jean-Guillaume Barts koreografi. Andra delen av föreställningen är det världskända intensiva dramat Carmen i koreografi av Roland Petit.
Alexander Ekmans efterlängtade härliga visuella Eskapist med Mikael Karlssons musik och Henrik Vibskovs kostymer bjuder oss på en generös upplevelse innan vi avslutar vårsäsongen med Tamara Rojos helt nya Askungen med kostymer och scenografi av modeskaparen Christian Lacroix.
Med alla dessa kreatörer samlade hos oss under våren hoppas vi kunna ge er starka och härliga upplevelser. Våra musikval speglar detta med fantastisk variation av kompositörer som Debussy, Bizet, Mikael Karlsson och Prokofjev.
LA BOÎTE À JOUJOUX
KOREOGRAFI Jean-Guillaume Bart
MUSIK Claude Debussy
SCENOGRAFI & KOSTYM Bea Szenfeld
LJUS François Menou
CARMEN
KOREOGRAFI Roland Petit
MUSIK Georges Bizet
SCENOGRAFI & KOSTYM Antoni Clavé
LJUS Jean-Michel Désiré
DIRIGENT Matthew Wood
KUNGLIGA BALETTEN
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Februari 19, 23, 25, 26*
Mars 1, 2, 3, 8, 9, 12
*Dubbla föreställningar
Speltid cirka 1 timme och 45 minuter inkl. paus.
LA BOÎTE À JOUJOUX
Koreografen Jean-Guillaume Bart och konstnären Bea Szenfeld har skapat en helt ny balett inspirerad av La boîte à joujoux (på svenska Leksakslådan). När originalverket hade premiär 1921 för Svenska baletten i Paris skrev kritikerna att en ny konstgenre hade skapats; detta var varken balett eller musik – det var något ännu bättre! Här ger Kungliga Baletten nytt liv åt leksakerna.
CARMEN
I Roland Petits Carmen (1949) blandas klassisk balett, modernism och spanska rytmer. Med Bizets välkända musik och kostym av Antoni Clavé utlovas en stark upplevelse med den upproriska Carmen i centrum. Än i dag hänför verket publik världen över.
KOREOGRAFI Tamara Rojo
MUSIK Sergej Prokofjev
DIRIGENT Gavin Sutherland
SCENOGRAFI & KOSTYM Christian Lacroix
LJUS & VIDEO Tobias Rylander
KUNGLIGA BALETTEN
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Maj 26, 28, 30, 31
Juni 2, 3, 8, 9, 11*, 14
*Dubbla föreställningar
Speltid cirka 2 timmar inkl. paus.
Askungen spolas upp på land och placeras i ett barnhem i Stockholm, där hon hamnar längst ner i hackordningen. När Askungen stoppas från att medverka vid en dansuppvisning för att hennes dansstill är modig och explosiv, kommer vännerna till undsättning.
En nytolkning av Askungen skapad exklusivt för Kungliga Baletten av Tamara Rojo, konstnärlig ledare för English National Ballet. Tillsammans med färgstarka kostymer av modeskaparen Christian Lacroix och den klassiska och välkända musiken av Prokofjev skapas en färgsprakande kväll för hela familjen. Från 7 år.
KOREOGRAFI/SCENOGRAFI/LJUS Alexander Ekman
MUSIK Mikael Karlsson
KOSTYM & MASK Henrik Vibskov
DRAMATURG Carina Nildalen
KUNGLIGA BALETTEN
SOLOCELLIST Kati Raitinen och Erik Wahlgren
April 2, 6, 9*, 12, 14, 15, 18, 21, 23
*Dubbla föreställningar
Speltid cirka 1 timme och 30 minuter inkl. paus.
Dagdrömmeri, verklighetsflykt, inbillningskraft... Är du en eskapist? Efter publiksuccéer som Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan, Play på Parisoperan och A Swan Lake i Oslo, skapade Alexander Ekman Eskapist – som fick urpremiär på Kungliga Operan 2019.
Som en av dagens mest omtalade koreografer i världen, ligger Alexander Ekman bakom verk som får oss att häpna och hänföras. Gång på gång. Och Eskapist har mötts av stående ovationer, spelat för utsålda hus och hyllats av både kritiker och besökare.
musik Pjotr Tjajkovskij
koreografi Rudolf Nurejev
iscensättning Charles Jude
scenografi Ezio Frigerio
kostymdesig Franca Squarciapino
ljusdesign Vinicio Cheli
DIRIGENT Philippe Béran & Andreas Eriksson Hjort
KUNGLIGA BALETTEN
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Januari 7, 11, 17, 18, 19
Speltid cirka 2 timmar och 55 minuter inkl. paus.
När Svansjön – baletternas balett – hade urpremiär betraktades den närmast som ett fiasko. Först efter Tjajkovskijs död föddes den version vi brukar kalla den klassiska, baserad på Marius Petipas och Ivanovs koreografi. Sedan dess har en rad olika koreografer tolkat baletten på sitt sätt. På Kungliga Operan har Svansjön spelats inte mindre än 830 gånger hittills i 5 olika versioner.
Efter Rudolfs Nurejevs tidigare versioner av Svansjön räknas hans uppsättning på L’Opéra de Paris 1984 som hans definitiva och slutgiltiga. Och det är Nurejevs version som fram tills nu aldrig tidigare uppförts i Sverige.
H.C. Andersen-ÄVENTYR för HELA familjen
musik Benjamin Staern
idé och libretto Anelia Kadieva Jonsson
dirigent Cathrine Winnes
regi Elisabeth Linton
scenografi Rikke Juellund
koreografi Sara Ekman
kostym Astrid Lynge Ottosen
ljus Ulrik Gad
I ROLLERNA
Snödrottningen Susanna Stern
Gerda Frida Johansson
Kaj Wiktor Sundqvist
Mormor/Blomstergumma/
Rövarkärring Ivonne Fuchs
Kråkan David Risberg
Renen Bä Lennart Forsén
Prinsessan/Rövare Jessica Elevant
Prinsen/rövare Mattias Gunnari
Rövarflickan Alice Störholt
Vakt/Rövare Mikael Horned & Amanda Liljefors
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Barn från Adolf fredriks musikklasser
Januari 8*, 12, 14, 21, 22*, 25, 28
*Dubbla föreställningar
Speltid cirka 1 timme och 10 minuter utan paus.
Framförs på svenska med svensk text på textmaskin.
Live på bio 8 januari kl. 15.00 genom Folkets Hus och Parker.
Gerda har inga föräldrar, men en vän som heter Kaj som blir kidnappad av den lömska och iskalla Snödrottningen. Men kommer hon att hitta honom innan hon förvandlats till is? På sin stora äventyrsresa möter Gerda massor av spännande gestalter…
Snödrottningen är en nyskriven opera av den svenske tonsättaren Benjamin Staern. Ett hjärtevärmande verk som rymmer spänning, humor och kärlek. Pressröst efter urpremiären i Malmö 2016: »…ett rikt äventyr för alla åldrar. Och budskapet, att aldrig sluta tro på hjärtats seger, ja, låt det snöa över oss denna och alla kommande jular.«
Ett samarbete med Malmö Opera.
En familjeopera som passar alla från 5 år.
Det är en stor glädje att få hälsa er välkomna till Unga på Operans vårsäsong, som präglas av nyfikenhet och häpnad inför både vår värld – Operahuset – och den stora världen utanför! I Hjärtat inuti fortsätter den hyllade koreografen Dalija Acin Thelander att utforska musikdramatiken, denna gång med en föreställning skapad direkt för en särskild målgrupp: barn med funktionsnedsättningar. Det blir en lekfull, vacker och taktil upplevelse! På Operan Play fortsätter vi med Det magiska huset, vår populära serie skapad direkt för barn mellan 6-10 år. Följ med oss in bakom kulisserna - undra och förundras och lär dig mer om vårt magiska hus! Vi kommer i vår också erbjuda våra omtyckta Barnlördagar som kan innehålla allt från balettworkshops till guidade visningar med musikalisk överraskning. Välkomna med på vår upptäcktsfärd!
KOREOGRAF Dalija Acin Thelander
MUSIK Anja Ðordevic
SCENOGRAFI & LJUS Markus Granqvist
KOSTYM Lena Lindgren
I ROLLERNA
Carl Ackerfeldt, Noah Hellwig, Andrea Svensson, Jilda Hallin
INSPELAD MUSIK MED KUNGLIGA HOVKAPELLET
DIRIGENT Per-Otto Johansson
Spelplats Unga Klara/Akvariet
Riktar sig främst till barn med funktionsvariationer,
6 månader – 4 år
Ett samarbete mellan Kungliga Operan och Unga Klara
Föreställningens längd 45 min.
ILLUSTRATION/ANIMATION Ishtar Bäcklund Dakhil/Söderberg Agentur
Hjärtat inuti är en föreställning skapad direkt för barn med funktionsvariationer. Den utspelar sig i en fascinerande och föränderlig värld och erbjuder en fantasifylld och lekfull resa i åtta scener. Tre dansare och en sångare tar publiken med på ett taktilt äventyr med rörelser, sång och musik.
Dalija Acin Thelander gjorde succé 2017 med Myriader av världar – en föreställning för spädbarn och deras medföljande vuxna. Nu är hon tillbaka med ett verk som erbjuder en oväntad syn på världen.
Biljetter och föreställningsdatum släpps senare i vår.
Ett av Operans viktigaste uppdrag är att skapa angelägna föreställningar för barn och unga samt göra det möjligt för barn och unga att upptäcka och utöva kultur. Det är här Unga på Operan – som är ett av Kungliga Operans tre konstnärliga ben – kommer in i bilden. I över tio år har vi skapat förutsättningar för ung kultur.
Inga fler tråkiga lov. Håll koll på våra aktiviteter och ta med barnen på konserter eller visningar av Operahuset under höst-, sport- och påsklov!
Håll utkik på operan.se
På lördagar presenterar vi familjeaktiviteter.
Vill du uppleva en konsert, prova fantastiska teaterkostymer eller gå en guidad tur genom Operahuset? Ibland kan man till och med prova på balett! Passar framförallt barn från 5 år med familjer. Och varför inte avsluta med en god lunch i restaurang di Sotto?
Läs mer på operan.se/unga/
Unga på Operan har färdiga program inom ramen för Skapande skola, men vi kan självklart också skräddarsy lösningar efter just er skolas önskemål. Hör av er till [email protected] så skapar vi ett projekt tillsammans!
Ett par gånger om året ger vi skolföreställningar på dagtid – naturligtvis till reducerat pris.
GIANNI SCHICCHI
Vi välkomnar elever och lärare särskilt till vår skolföreställning av verket Gianni Schicchi av Puccini. Gianni Schicchi är en enaktsopera med ett libretto inspirerat av Dantes gudomliga komedi.
30 mars klockan 12.00
Skolpris 120kr/biljett
Det magiska huset är Operan Plays webbserie för barn och unga och alla andra som är nyfikna på oss här i Operahuset.
Följ med på en cirka en timme lång guidad tur genom Operahuset och dess historia! Lyssna till personliga berättelser som inte finns nedskrivna i några guideböcker. För alla åldrar.
Datum presenteras inom kort!
Inget log-in.
Inga avgifter.
För dig som inte kan komma till Operahuset visar Operan Play vårens premiärer och andra utvalda föreställningar.
Kungliga Operans solistensemble består av cirka 20 sångare. Operan engagerar såväl svenska som utländska gästsolister till produktionerna – denna säsong framträder några av världens främsta operasångare på Operans stora scen såsom Aleksandrs Antonekno, Asmik Grigorian, Iréne Theorin, Katarina Dalayman och Greer Grimsley.
Björnar, vampyrer eller trebenta grisetter... Kungliga Operans kör bemästrar sång på absolut högsta nivå samtidigt som de både agerar och dansar på scenen. Kungliga Operans kör var med redan vid den första premiären 1773 och har sedan dess varit en oumbärlig del av Kungliga Operans verksamhet.
Kungliga Baletten är ett av världens äldsta balettkompanier och grundades redan 1773 av Gustav III.
Det är Sveriges största danskompani med uppdrag att vårda och utveckla den klassiska baletten i god balans med moderna verk.
Som ny musikchef blir Alan Gilberts första operauppsättning på stora scenen Wagners opera Valkyrian med nypremiär under hösten 2021. Men egentligen började han redan under våren 2020 med att dirigera några konserter i Guldfoajén för Operan Play, varav en med Nina Stemme som solist för den europeiska kanalen OperaVision.
Alan Gilbert är en av världens mest eftertraktade och mångsidiga dirigenter av både opera och symfonisk musik. Han har prisats med ett flertal internationella Grammys och han är känd för sina djuplodande, ambitiösa program och sin nyfikenhet på musik som ligger utanför den traditionella repertoaren.
»Vi är stolta över att få samarbeta med en orkesterledare med stora visioner, som kommer att inspirera organisationen som helhet och vara drivande i allt vi gör. Det är ingen tvekan om att vi under hans ledning kommer att uppnå större konstnärlig bredd och spets. Med tanke på hans långa erfarenhet av att arbeta i Stockholm och sin nära koppling till Kungliga Operan kommer Alan inte bara vara vår nye musikchef, utan också en ’familjemedlem’«, säger vd Birgitta Svendén.
Det var invandrade spelmän, ”pijpare och trompetare” som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer.
Vanligtvis möter du dem i orkesterdiket, mitt emellan stora scenen och salongens första parkett. Liksom Kungliga Operans kör kan Hovkapellets musiker förutom under lunchkonserter även dyka upp i oväntade sammanhang. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har vår nye musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert.
John Adams Chamber Symphony
Gustav Mahler/ALFRED SCHNITTKE Pianokvartett
Arnold Schönberg Kammarsymfoni nr 1 E-dur
Kaija Saariaho Solar
MUSIKER UR KUNGLIGA HOVKAPELLET
DIRIGENT Taavi Oramo
11 februari i Guldfoajén
Igor stravinskij Oktett
Tōru takemitsu Water Way
Dmitrij sjostakovitj Symfoni nr 15
MUSIKER UR KUNGLIGA HOVKAPELLET
11 mars i Guldfoajén
Sergej Rachmaninov Pianokonsert nr 1
Claude Debussy La mer
Maurice Ravel La Valse
SOLIST Inese Klotina
KUNGLIGA HOVKAPELLET
DIRIGENT Lan Shui
8 april på Kungliga Operans Stora scen
Wagner – klassisk musiks största influencer – hyllas av Kungliga Hovkapellet. Wagner är operarepertoarens okrönte kung och Kungliga Hovkapellet är en äkta Wagner-orkester, en av orkesterns absoluta favoritkompositörer. Men det är inte bara inom opera som Wagner möter sin publik.
Varmt välkomna alla gamers, filmnördar och trogna Wagnerianer till en »greatest hits«-konsert. För precis som att film är bäst på bio, är Wagner tveklöst bäst när hela Kungliga Hovkapellet spelar så att hela Operahuset skakar.
April 27, 28 kl 19.00
Speltid cirka 2 timmar inkl. paus.
DIRIGENT Constantin Trinks
SOLISTER Iréne Theorin m fl.
KUNGLIGA HOVKAPELLET
Flera dagar i veckan ges våra populära lunchkonserter i vackra Guldfoajén med Kungliga Operans egna artister. Konserterna börjar med lunch kl. 11.45 och pågår till cirka kl. 13.00.
Kom in och ta del av framträdanden av sångare, musiker och dansare; upplev en föreställning, live eller kanske på en storbildsskärm, eller varför inte gå en guidad visning för att upptäcka ett hus med en fantastisk historia. Och vill du bara koppla av finns barer och restaurangen di Sotto.
Att fira 6 juni i Haga är en fin tradition och ett gemensamt evenemang för Kungliga Operan, Kungliga Hovstaterna och Solna stad.
Mer information kommer i vår.
Ta chansen att fynda fantastiska kostymer
sydda av Operans skickliga skräddare!
Kungliga Operans dekorverkstäder tömmer sitt kostymförråd med tusentals plagg. Kom och fynda bland kostymer skapade och sydda med minutiös skicklighet och designade av idel kända namn. Kungliga Operans kostymateljé har en unik position bland världens få kvarvarande operaskrädderier. Utförsäljningen är ett viktigt led i att hantverksmässigt tillverkade kostymer åter ska komma till användning.
Datum presenteras inom kort!
Ett FLEX-abonnemang innebär att du bokar alla dina biljetter vid ett köp och får 25% rabatt på biljettpriset. Du väljer bland en mängd olika föreställningar och får också möjlighet till förköp av abonnemang vid nästa biljettsläpp. Du får även flera andra förmåner som till exempel rabatt i vår restaurang Di Sotto. Bli FLEX-abonnent och säkra vårens biljetter till fantastisk opera, dans och live-musik!
SKRÄDDARSY
din vår hos oss
Vilka stod på scenen under ditt första operabesök? Hur såg en affisch ut på slutet av 1800-talet? I vårt arkiv kan du hitta information om allt detta – och väldigt mycket mer. I våra gömmor finns många skatter. Förskonat från eldsvådor och andra skador har Kungliga Operan, som ett av Europas äldsta operahus, välbevarade arkiv och samlingar.
Vårt nyhetsbrev är fullmatat med aktuell information och repertoarnyheter från såväl scen som Operan Play. Varmt välkommen som prenumerant!
Vi vänder oss till dig som vill bidra till scenkonstens utveckling och förädling. Du kan stödja specifika projekt, bli företagspartner eller medlem i vår Donationsfond.
CECILIA KOLGA, GROUP RELATIONS
EXECUTIVE OFFICER, WALLENIUS LINES
SAMARBETSPARTNER
WALLENIUS LINES
FÖRETAGSVÄN
SAVANA
TACK TILL VÅRA DONATORER FÖR ERT VÄRDEFULLA ENGAGEMANG!
Alf & Bibbi Sollevi
Anders Holmlund
André Andersson
Barbro Saléns stiftelse
Bjoern Rhodiner & Göran Åholm
Bruno & Ulla Trönnberg
Carl & Margareta Adlercreutz
Carl-Johan Bonnier
Familjen Anders Börjesson
Fanny Sachs & Marcus Wallenberg
Gaby Borglund
Johan & Milena Veertee
Jörgen & Lena Österberg
Karl Otto & Ingemo Bonnier
Kerstin & Melker Schörling
Lars Lundqvist
Lennart & Kitty Ericsson
Magnus Sundström
Margareta Wallenius-Kleberg
Mats & Eva Qviberg
Paul & Monica Lederhausen
Stefan & Kristin Hellberg
Thomas & Annette Ericson
Torbjörn Gunnarsson
Tore Erkén
Till minne av Gunnar & Märta Unger
Till minne av Jan Ohlin
Samt ett flertal anonyma givare.
TACK TILL ALLA STIFTELSER SOM STÖDJER
OSS MED BIDRAG OCH ENGAGEMANG!
Anders Walls stiftelse
Barbro Osher Pro Suecia Foundation
Barbro Saléns stiftelse
Signatur
I en historisk men intim teatermiljö kan du dinera vid samma bord som Birgit Nilsson eller Jussi Björling. Smakerna präglas av det bästa av två världar: modern italiensk kokkonst med de främsta svenska råvarorna. All mat vi lagar är också mat vi älskar. Hoppas du ska göra detsamma! Du kan också njuta av en cocktail eller ett glas vin i den mysiga baren.
KUNGLIGA OPERANS SÄSONGSPROGRAM ÄR VINNARE AV SVENSKA DESIGNPRISET OCH PUBLISHINGPRISET SAMT Clio Creativity Awards.
ANSVARIG UTGIVARE Birgitta Svendén
KOMMUNIKATIONSCHEF & IDÉANSVARIG Catarina Falkenhav
PROJEKTLEDARE Annica Sand
FORMGIVNING Magnus Israelsson
TEXT & MUSIKREDAKTÖR Torbjörn Eriksson
BILDREDAKTÖR Frida Drake, Anna Arkbrant
FOTO Markus Gårder, Klara G, Henrik Halvarsson, Karolina Henke, Peter Khazizov, Tobias Regell, Carl Thorborg
STYLING Jeanette Stener, Behnaz Aram, Bea Szenfeld, Elise Björk
KOSTYMASSISTENT Camilla Rådén
KOSTYMTEKNIK Stina Stenmo
MAKE UP & HÅR Petra Stenhammar, Pari Damani, Catherine Dichy, Daniela Krestelica, Therese Svenbo, Sandra Wannerstedt, Mika Hedström
LANSERINGSBILDER OCH FILMER
FILM Arthur Ljunggren
Filmproduktion International Pictures
FOTO Markus Gårder
STYLING Jeanette Stener
MAKEUP & HÅR Petra Stenhammar
KOSTYMASSISTENT Camilla Rådén
KOSTYMTEKNIK Johan Björk
REKVISITA Rebecca Villareal, Tomas Gustavsson, Stephanie Sjödin
SCENTEKNIK Martin Hamberg
MUSIK Ur Aida, Candide, Carmen, Eskapist, Svansjön och Valkyrian
SMYCKEN Märta Mattsson, Svenskt Tenn, Sägen
TACK TILL ALLA MEDVERKANDE ARTISTER
Karl-Magnus Fredriksson, Joel Annmo, Mathias Therwander Stintzing, Iréne Theorin, Isabelle Maia, Camilla Tilling, Jeremy Carpenter, Kentaro Mitsumori, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Operans Kör
DANSARE Adi Abudureheman, Camille Chanial, Elisa Fossati, Frida Hambraeus, Abby Morgan, Kisa Nakashima, Minji Nam, Nathalie Nordquist, Natalie Ogonek, Alaia Rogers-Maman, Nadja Sellrup, Desislava Stoeva, Lisa Van Cauwenbergh, Stephanie Watkinson, Elena Zagrebina. Dansinstruktör Hlín Hjálmarsdóttir
SÅNGARE Marie-Louise Granström, Henriikka Gröndahl, Lina Hägerström Kindblad, Wei Nan, Alar Pintsaar, Jacob Wistrand, Kristina Wennberg
MUSIKER Ayman Al Fakir, horn, Emma Van Den Ecker, horn, Rikard Ekenblom, trombon, Urban Eriksson, trumpet, Ji Hyun Lee, violin, Mattias Larsson, klarinett, Ylva Larsson, violin, Katarina Lindgren, kontrabas, Ylva Lundén-Welden, viola, Ludvig Nilsson, slagverk, Jakub Nowak, violin, Guro Pettersen, flöjt, Jakob Ruthberg, viola, Indra Strautmanis, flöjt, Joakim Wangendahl, trumpet, Birgitta Winland, fagott
UNGA PÅ OPERAN Alise, Lisa-Maria, Märtha, Sigge, Samuel och Simon
TACK TILL Sven Almqvist, Anna Arkbrant, Rani Banth, Hlín Hjálmarsdóttir, Andrea Hyttnäs, David Israelsson, Michael Glas, Stefan Karlberg, Björn Kiltorp, Magnus Lind, Ralle Perrera, Ann ”Banjo” Snell, Helle Solberg, Viki Todorovic, Isabella Wennberg, Jasmine Wigartz. Stort tack till Magdalena Åberg för lån av kostym, mask och dekor från Maskeradbalen som Magdalena Åberg var scenograf och kostymdesigner till. Speciellt tack till Henrik Vibskov (kostym) och Mikael Karlsson (musik) för lån av musik och kostym ur Eskapist. Tack till Hattbaren.
Alla musikutdrag är inspelade av Kungliga Hovkapellet och även några med Kungliga Operans kör, förutom ljudexemplet ur Löftet (Mats Larsson Gothe), Short Stories III (Jonas Valfridsson, John Bauer-svit 1918, Jönköpings Sinfonietta, dirigent Christian von Gehren), Snödrottningen (Benjamin Staern, Malmö Operaorkester, dirigent Cathrine Winnes) och Gianni Schicchi (Giacomo Puccini, O mio babbino caro med Anna Netrebko, Mahler Chamber Orchestra, dirigent Claudio Abbado).
Kungliga Operan reserverar sig för ändringar i säsongsprogrammet.
KUNGLIGA OPERANS SÄSONGSPROGRAM ÄR VINNARE AV SVENSKA DESIGNPRISET OCH PUBLISHINGPRISET SAMT CREATIVITY INTERNATIONAL AWARDS SAMT CLIO AWARDS.
ANSVARIG UTGIVARE Birgitta Svendén
KOMMUNIKATIONSCHEF & IDÉANSVARIG Catarina Falkenhav
PROJEKTLEDARE Annica Sand
FORMGIVNING Magnus Israelsson
TEXT & MUSIKREDAKTÖR Torbjörn Eriksson
BILDREDAKTÖR Frida Drake, Anna Arkbrant
FOTO Markus Gårder, Klara G, Henrik Halvarsson, Karolina Henke, Peter Khazizov, Tobias Regell, Carl Thorborg
STYLING Jeanette Stener, Behnaz Aram, Bea Szenfeld, Elise Björk
KOSTYMASSISTENT Camilla Rådén
KOSTYMTEKNIK Stina Stenmo
MAKE UP & HÅR Petra Stenhammar, Pari Damani, Catherine Dichy, Daniela Krestelica, Therese Svenbo, Sandra Wannerstedt, Mika Hedström
LANSERINGSBILDER OCH FILMER
FILM Arthur Ljunggren
Filmproduktion International Pictures
FOTO Markus Gårder
STYLING Jeanette Stener
MAKEUP & HÅR Petra Stenhammar
KOSTYMASSISTENT Camilla Rådén
KOSTYMTEKNIK Johan Björk
REKVISITA Rebecca Villareal, Tomas Gustavsson, Stephanie Sjödin
SCENTEKNIK Martin Hamberg
MUSIK Ur Svansjön, Valkyrian och la Traviata
SMYCKEN Märta Mattsson, Svenskt Tenn, Sägen
TACK TILL ALLA MEDVERKANDE ARTISTER
Karl-Magnus Fredriksson, Joel Annmo, Mathias Therwander Stintzing, Iréne Theorin, Isabelle Maia, Camilla Tilling, Jeremy Carpenter, Kentaro Mitsumori, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Operans Kör
DANSARE Adi Abudureheman, Camille Chanial, Elisa Fossati, Frida Hambraeus, Abby Morgan, Kisa Nakashima, Minji Nam, Nathalie Nordquist, Natalie Ogonek, Alaia Rogers-Maman, Nadja Sellrup, Desislava Stoeva, Lisa Van Cauwenbergh, Stephanie Watkinson, Elena Zagrebina. Dansinstruktör Hlín Hjálmarsdóttir
SÅNGARE Marie-Louise Granström, Henriikka Gröndahl, Lina Hägerström Kindblad, Wei Nan, Alar Pintsaar, Jacob Wistrand, Kristina Wennberg
MUSIKER Ayman Al Fakir, horn, Emma Van Den Ecker, horn, Rikard Ekenblom, trombon, Urban Eriksson, trumpet, Jiji Hyun Lee, violin, Mattias Larsson, klarinett, Ylva Larsson, violin, Katarina Lindgren, kontrabas, Ylva Lundén-Welden, viola, Ludvig Nilsson, slagverk, Jakub Nowak, violin, Guro Pettersen, flöjt, Jakob Ruthberg, viola, Indra Strautmanis, flöjt, Joakim Wangendahl, trumpet, Birgitta Winland, fagott
UNGA PÅ OPERAN Alise, Lisa-Maria, Märtha, Sigge, Samuel och Simon
TACK TILL Sven Almqvist, Anna Arkbrant, Rani Banth, Hlín Hjálmarsdóttir, Andrea Hyttnäs, David Israelsson, Michael Glas, Stefan Karlberg, Björn Kiltorp, Magnus Lind, Ralle Perrera, Ann ”Banjo” Snell, Helle Solberg, Viki Todorovic, Isabella Wennberg, Jasmine Wigartz. Stort tack till Magdalena Åberg för lån av kostym, mask och dekor från Maskeradbalen som Magdalena Åberg var scenograf och kostymdesigner till. Speciellt tack till Henrik Vibskov (kostym) och Mikael Karlsson (musik) för lån av musik och kostym ur Eskapist. Tack till Hattbaren.
Kungliga Operan reserverar sig för ändringar i säsongsprogrammet.
Alla musikutdrag är inspelade av Kungliga Hovkapellet och vissa med Kungliga Operans kör, förutom ljudexemplet ur Löftet (Mats Larsson Gothe), Short Stories III (Jonas Valfridsson, Overture for orchestra ur John Bauer), Snödrottningen (Benjamin Staern, Malmö Operaorkester) och Gianni Schicchi (Giacomo Puccini, O mio babbino caro med Anna Netrebko, Mahler Chamber Orchestra, dirigent Claudio Abbado).