För bästa upplevelse,
upptäck höstens program med ljud.
KUNGLIGA BALETTEN
URPREMIÄR 18 oktober
PREMIÄR 16 november
UNGA OPERAN
URPREMIÄR 27 september
NYPREMIÄR 28 september
NYPREMIÄR 7 september
KUNGLIGA BALETTEN
NYPREMIÄR 29 november
NYPREMIÄR 13 december
NYPREMIÄR 21 september
Fredrik Lindgren VD
Kära besökare, 2023 är ett stort år för Kungliga Operan. Det är inte många operakompanier som har en så lång och livskraftig historia – 250 år. Lika stolta som vi är över vårt förflutna, lika passionerade är vi inför att fortsätta att forma framtidens uttryck inom opera, balett och musikalisk scenkonst för barn och unga. Samhället står aldrig still, konsten står aldrig still, och det gör inte vi heller.
Oavsett om du kommer till vårt fysiska operahus eller upplever våra föreställningar på Operan Play, oavsett om du bor i Stockholm eller någon annanstans i landet, om du har lång vana av att njuta av musikalisk scenkonst eller ska göra det för första gången, vill jag att du ska känna dig varmt välkommen. Kungliga Operan är hela Sveriges operahus. Mitt operahus är ditt operahus.
Fredrik Lindgren VD
Ellen Lamm
TF OPERACHEF & KONSTNÄRLIG CHEF UNGA OPERAN
Nicolas Le Riche BALETTCHEF
»Balett är en underbar och inspirerande konstform. Det är konsten för det flyktiga med kapacitet att beröra din själ och avslöja dina känslor«, säger Kungliga Operans balettchef Nicolas Le Riche. »Du behöver inte ha några förkunskaper. Bara sätt dig ned, titta, känn, njut.«
2023 är ett viktigt år för Kungliga Baletten, som grundades av Gustav III för 250 år sedan. »Vi vill hylla vårt arv och våra artisters bidrag som inspirerar våra liv. Det finns så mycket kunskap
i huset. Varje dag arbetar vi för att ge publiken
nya konstnärliga perspektiv och enastående föreställningar.«
Nicolas Le Riche BALETTCHEF
Alan Gilbert MUSIKCHEF & HOVKAPELLMÄSTARE
Det säger Kungliga Operans musikchef Alan Gilbert, som under 2023 dirigerar operorna Tosca, Salome, Spader dam och Elektra. »Publiken känner när musiker verkligen ger av sig själva i ett framträdande. Som musikchef är det mitt jobb att skapa en atmosfär där alla musiker inte bara har förmågan att ge sitt bästa utan också verkligen känner en passionerad lust att göra det.« Han beskriver sitt samarbete med Kungliga Hovkapellet som en two-way street, en ömsesidig relation: »För jag har så mycket att lära av orkestern och av hela Operan. Ett operakompani som varit aktivt i så många år har en kollektiv erfarenhet och kunskap som inte går att kopiera. Man måste uppleva det för att förstå det. Jag har gjort en hel del opera genom åren, men att vara så här intimt involverad med ett operakompani ger mig en möjlighet att gå djupare in i konstformen. Så jag känner mig väldigt lyckligt lottad.«
Alan Gilbert MUSIKCHEF
»Vi på Unga på Operan har ett fantastiskt uppdrag: att skapa opera, balett och dans som vänder sig till barn och unga utifrån deras perspektiv och behov«, säger Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan. »Våra verk är specialskrivna för vår målgrupp och våra föreställningar möter barn och unga i ögonhöjd. Barnpubliken är inte en enda publik utan många olika. Och vår publik är nyfiken, hungrig, vetgirig, utmanande och alldeles, alldeles underbar.«
»Under jubileumsåret 2023 gör vi allt för att
alla från de yngsta barnen till ungdomar i
övre tonåren ska känna sig välkomna till
Kungliga Operan.
Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA PÅ OPERAN
Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA OPERAN
Unga på Operan öppnar nya världar för ung publik. Varje år deltar cirka 50 000 barn och unga i Operans verksamhet. Förutom att skapa föreställningar med musik, dans och opera, riktade till publik från de allra yngsta till unga vuxna, har Unga på Operan en omfattande pedagogisk verksamhet både i Operahuset och
ute på skolor. Dessutom erbjuder vi ytterligare aktiviteter för barn i form av Barnlördagar och lovaktiviteter. Nyheter under Jubileumsåret är Prova på Barockdans, Operan 250 år - barnlördagskonsert och Prova på operasång. Utöver det har vi så klart våra Prova på balett
och guidade visningar.
Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA OPERAN
Det magiska huset är Operan Plays webbserie för barn och unga och alla andra som är nyfikna på oss här i Operahuset.
I nästan 500 år har Kungliga Hovkapellet funnits - längre än Kungliga Operan.
Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer.
Förutom att spela i föreställningar av operor
och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten
Alan Gilbert.
Från de intimaste av kammarensembler till betydligt
större musikerkonstellationer – medlemmar av Kungliga Hovkapellet bjuder på utsökta konsertkvällar i Guldfoajén.
23 AUGUSTI
MUSIK Detlev Glanert, Gustav Mahler, Franz Schreker
24 AUGUSTI
MUSIK Maria Lithell Flyg, Henryk Górecki,
Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert
12 SEPTEMBER
MUSIK Albert Roussel, Jean Françaix, Maurice Ravel
MUSIK Kurt Atterberg, Franz Schubert
DIRIGENT Susanna Mälkki
SOLIST Kati Raitinen, cello
3 OKTOBER
Lördag 5 oktober &
Lördag 9 november
Flera dagar i veckan ges våra populära lunchkonserter i vackra Guldfoajén med
Kungliga Operans egna artister.
Kungliga Operan har idag cirka 20 fast anställda sångare som tillsammans med svenska och utländska gästsolister står för rollerna i alla produktioner.
Kungliga Baletten är ett av världens äldsta balett-kompanier och grundades redan 1773 av Gustav III.
Kungliga Operans kör har sedan den
första premiären 1773 varit en del av
Kungliga Operans verksamhet.
Björnar, vampyrer eller trebenta grisetter... Kungliga Operans kör bemästrar sång på absolut högsta nivå samtidigt som de både agerar och dansar på scenen. Kungliga Operans kör var med redan vid den första premiären 1773 och har sedan dess varit en oumbärlig del av Kungliga Operans verksamhet.
Inget log-in. Inga avgifter.
För dig som inte kan komma till Operahuset visar Operan Play utvalda föreställningar.
Boka höstens abonnemang på operan.se
och paxa plats – välj mellan tema-, veckodags-, VIP-, premiär- eller FLEX-abonnemang.
Alla utom premiärabonnemanget ger dig
en rabatt på hela 20% på biljettpriset!
SAMARBETSPARTNER
WALLENIUS
FÖRETAGSVÄN
FABEGE
NYMANS UR 1851
SAVANA
TACK TILL ALLA STIFTELSER SOM STÖDJER
OSS MED BIDRAG OCH ENGAGEMANG!
Signatur
Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda fonden
Hitz Foundation
TACK TILL VÅRA DONATORER
FÖR ERT VÄRDEFULLA ENGAGEMANG!
Alf & Bibbi Sollevi
Anders Holmlund
André Andersson
Barbro Saléns stiftelse
Bjoern Rhodiner & Göran Åholm
Bruno & Ulla Trönnberg
Carl-Johan Bonnier
Carl Hirsch
Charlotte & Oscar Fors
Familjen Anders Börjesson
Fanny Sachs & Marcus Wallenberg
Gaby Borglund
Gunilla Curman & Robert af Jochnick
Göran & Cristina Arver
Hélène Thofelt Sundberg
Johan & Milena Veertee
Jörgen Österberg
Karl Otto & Ingemo Bonnier
Kerstin & Melker Schörling
Lars Lundqvist
Lennart & Kitty Ericsson
Magnus Sundström
Mats & Eva Qviberg
Niklas & Catarina Flyborg
Olof Hellstenius
Paola & Gunnar Németh
Paul & Monica Lederhausen
Stefan & Kristin Hellberg
Thomas & Annette Ericson
Ulla & Bosse Lundevall
Till minne Gunnar & Märta Unger
Till minne Jan Ohlin
Samt ett flertal anonyma givare
Cecilia Kolga WALLENIUS
Öppna föreläsningar, introduktionskvällar, premiärsamtal, presentationer av kvällens föreställning och unika möten med koreografer, sångare, tonsättare och regissörer. Passa på att förgylla och fördjupa din upplevelse med oss!
Välkommen till en kulinarisk upplevelse i en vacker och historisk miljö, en trappa ned från Kungliga Operans entré. I början av 1900-talet ett stammishak för bohemer – idag kan alla njuta av denna unika miljö och klassiska arkitektur, med en atmosfär och meny signerad Grodan.
Vilka stod på scenen under ditt första operabesök? Hur såg en affisch ut på slutet av 1800-talet?
I våra gömmor finns många skatter. Förskonat från eldsvådor och andra skador har Kungliga Operan, som ett av Europas äldsta operahus, välbevarade arkiv och samlingar.
På bilden syns en fond från Arnljot 1910
KUNGLIGA OPERANS SÄSONGSPROGRAM ÄR VINNARE AV SVENSKA DESIGNPRISET
OCH PUBLISHINGPRISET SAMT
CLIO CREATIVITY AWARDS.
ANSVARIG UTGIVARE Fredrik Lindgren
KOMMUNIKATIONSCHEF & IDÉANSVARIG Catarina Falkenhav
PROJEKTLEDARE Annica Sand, Anna Arkbrant
FORMGIVNING Magnus Israelsson
TEXTER Torbjörn Eriksson, Maria Paulsson,Nicholas Ringskog Ferrada-Noli
MUSIKREDAKTÖRER Torbjörn Eriksson, Nicholas Ringskog Ferrada-Noli
ILLUSTRATION Konsten som en helande kraft i en orolig tid Nika Bozorgmehr
FOTO Carl Bengtsson, Robert Eldrim, Klara G, Markus Gårder,
Henrik Halvarsson, Marcus Hansen, Karolina Henke, Thomas Klementsson,
Morgan Norman, Leonard Stenberg, Carl Thorborg, Sören Vilks
FILM Cooper & Gorfer, Klara G, Henrik Halvarsson,
Arthur Ljunggren, Morgan Norman
STYLING Mikael Glas, Christian Lacroix, Nina Sandström,
Jeanette Stener, Bea Szenfeld
MAKE UP & HÅR Catherine Dichy, Mika Hedström,
Petra Stenhammar, Martin Sundqvist
KOSTYMTEKNIK Johan Björk
MUSIK Alla musikinslag är inspelade av Kungliga Hovkapellet samt Kungliga Operans kör, förutom London Symphony Orchestra ur Italienisches Symphonie av Felix Mendelssohn (DG);London Classical Players ur symfoni nr 7 av Ludwig van Beethoven (Erato); Forever av Mikael Karlsson (ljudfil); BBC Symphony Orchestra ur Primadonna av Rufus Wainwright (DG); Yo-Yo Ma och Kathryn Stott ur Svanen av Camille Saint-Saëns (Sony); Malmö Operaorkester ur Snödrottningen av Benjamin Staern
TACK TILL Patrik Andersson, Björn Kiltorp, Jonas Lundquist,
Calle Puentes, Kungliga Operans tapetseri.
»Jag vet inte exakt när jag fastnade för konst. Det kanske går tillbaka till min barndom. När jag var fem år gammal blev jag förälskad i målartillbehör och böcker om kända konstnärers verk i min pappas bokhylla. För mig blev konst och skapande en magisk port till en annan värld, en slags osynlig dörr som jag öppnade när verkligheten inte erbjöd något. Jag kunde träda in i konstens magiska värld och försvinna.
Jag har i mitt arbete för Kungliga Operan försökt att återskapa konstens eviga mission, genom att gestalta den i gudalika figurer, i en tid där grymhet och obarmhärtighet blivit synlig för den samtida människan. Gudar som med musik, balett och opera förvandlar en värld fångad i taggar och flammor till något annat. Till en ren, färgstark och helande kraft.
Frågan om varför vi skapar konst och hur mycket samhället behöver konstnärer har alltid varit en stor fråga för mig under min karriär. Det här projektet har varit en påminnelse för mig om den avgörande, oundvikliga och nödvändiga rollen som konst och konstnärer har för människor, samhället och kulturen.«
NIKA BOZORGMEHR
»Den universella konsten som en helande kraft«
NIKA BOZORGMEHR