THE ROYAL
SWEDISH OPERA

FALL 2022

BILJETTSLÄPP
17 MAJ

ARIADNE AUF NAXOS

Premiere

Strauss’ supercharged meta opera

ARIADNE AUF NAXOS

Premiere

DRIFTED

World Premiere

New opera by Karin Rehnqvist
and Kerstin Perski

DRIFTED

World Premiere

ROBBINS/ BALANCHINE

Premiere

The ballets that
made New York
a dance metropolis

ROBBINS/ BALANCHINE

Premiere

FLY WHEREVER YOU WANT

A wild journey into the unknown

Young at the Opera
World Premiere

FLY WHEREVER YOU WANT

»We need art to understand our world, our history and what it means to be human«

Birgitta Svendén CEO

»Vi behöver konsten för att förstå vår värld, vår historia och vad det innebär att vara människa«

Vi på Operan är oerhört glada över att kunna presentera ett mångfasetterad och färgstarkt program till er denna höst. Vi har alla levt i en märklig tillvaro på grund av pandemin de senaste åren. När jag skriver dessa rader befinner vi oss i en ny och ofattbart mörk och oroväckande tid. Att under sådana omständigheter ägna sig åt klassisk scenkonst med sång, dans och musik kan verka omöjligt. Samtidigt är det kanske då vi som bäst behöver konsten i våra liv, mer än vad vi kanske tror. Vi behöver den för att förstå vår värld, vår historia och vad det innebär att vara människa. Och vi behöver den för att träffa varandra, dela upplevelser, berikas av mänskliga möten.

Varmt VÄLKOMMEN
   till HÖSTEN
  Kungliga Operan!

Birgitta Svendén VD

Det finns så mycket att upptäcka på Kungliga Operan denna höst. Vi presenterar dels klassiska operor och baletter, , dels verk från 1900-talets mest kreativa strömningar och dels det allra senaste,  uruppföranden av  specialskrivna beställningsverk för både vuxna och barn. Med allt detta tillsammans med ett antal unika konserter har Kungliga Operan något att erbjuda alla.

Efter tretton år som operachef och vd för Kungliga Operan är det i sommar dags för mig att lämna denna fantastiska arbetsplats.  Jag vill passa på att tacka alla er som kommit till Kungliga Operan genom åren, ni trogna abonnenter, ni som kommit för första gången, alla barn och unga, vår kära Donationsfond, alla ni som kommit att älska våra konstarter.  Och ett lika stort tack till er som har upplevt våra produktioner när vi har gjort gästspel, genomfört turnéer och gett digitala föreställningar på Operan Play. Ni har alla bidragit till att inte bara jag har älskat detta jobb, utan till att hela huset och kompaniet har fyllts med liv och energi. Vi saknade er så mycket när pandemin skilde oss åt, och vi var så glada att ni ville komma tillbaka när vi kunde öppna Operahuset igen. Ert stöd och ert genuina intresse har för mig betytt mycket och jag tar med mig detta med djup tacksamhet.

Birgitta Svendén VD

DIE ZAUBER–FLÖTE

DIE ZAUBER–FLÖTE

»folksy, festive, fully-booked« SvD

  LA TRAVIATA

  LA TRAVIATA

Elin Rombo is Violetta

»The Royal Swedish Opera is an international opera house, Sweden's operatic face to the world.«

Michael Cavanagh OPERA DIRECTOR

»Kungliga Operan är ett internationellt operahus, Sveriges operafönster mot världen«

»Opera är historieberättande i sjungen form, vilket bör vara – och är, hos oss – många olika saker. Jag är väldigt entusiastisk över att utforska och presentera alla de olika sätt som vi sjunger våra berättelser för varandra. I höst har vi premiär på Ariadne på Naxos, som när den skrevs för drygt 100 år sedan var en helt banbrytande opera, eftersom den hela tiden påminner om att den är en opera och att vi är en publik. En intellektuell komedi med musik av Richard Strauss, en av tidernas största tonsättare av sång. Vi har också en helt nyskriven opera, det vackra och drabbande posttraumatiska dramat Strandad som skapats av Karin Rehnqvist och Kerstin Perski på beställning av Kungliga Operan. Dessutom repriserar vi tre älskade klassiker: Mozarts Trollflöjten, Verdis La traviata och Puccinis La bohème.« 

Michael Cavanagh OPERACHEF

 LA BOHÈME

 LA BOHÈME

»A roaring success«
FINANCIAL TIMES

»It feels fantastic to work with the Royal Swedish Opera's musical repertoire.«

Alan Gilbert MUSICAL DIRECTOR

»Strauss har en sådan otrolig känsla för sångrösten, vilket gör hans musik till en fröjd att dirigera«

»Det känns fantastiskt att få arbeta med Kungliga Operans musikutbud « säger Alan Gilbert, som under spelåret 2021/2022 dirigerade Valkyrian, Löftet och Flickan från Västern på Kungliga Operan. » I höst ser jag väldigt mycket fram emot att dirigera Richard Strauss Ariadne på Naxos, det här är första gången som jag tar mig an denna opera. Strauss är en mästare. Han har en sådan otrolig känsla för sångrösten, speciellt den kvinnliga rösten, vilket gör hans musik till en fröjd att dirigera. Ariadne är en fokuserad karaktär, det går att ta fram det mänskliga och komplexa hos henne. Det är en opera som det är fascinerande att arbeta med. Jag gick så djupt jag kunde in i musiken när vi repeterade den, precis innan pandemin kom och vände upp och ned på alla planer – så jag är väldigt lycklig över att vi äntligen får presentera den för Kungliga Operans publik i höst.«

Alan Gilbert MUSIKCHEF

CINDERELLA

A CONTEMPORARY Cinderella with CHOREOGRAPHY by Tamara Rojo

»Ballet is an eternally international and eternally creative art form, and the Royal Swedish Ballet shows its full spectrum.«

Nicolas Le Riche BALLET DIRECTOR

»Balett är en evigt internationell och evigt kreativ konstform, och Kungliga Baletten visar hela dess spektrum«

»Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för balett och vårt uppdrag är att ge en heltäckande bild av balettvärlden. När vår säsong ska sättas ihop försöker jag fånga upp olika trender i dansvärlden och balansera dem med de traditionella baletterna som vi också vill presentera för publiken.«

»Denna höst sätter vi upp tre produktioner som kompletterar varandra på ett ljuvligt sätt. Don Quijote är en helaftonsbalett, en klassiker från 1800-talet som fick ny koreografi 1966 av den legendariske Rudolf Nurejev – och precis som Svansjön förra säsongen har den blivit en klassiker i sig själv. Denna balett är en mer romantisk och kärleksbetonad berättelse än Cervantes roman som den bygger på. Nästa produktion är helt annorlunda: Robbins/Balanchine, en hyllning till den neoklassicistiska baletten från mitten av 1900-talet, och till de två New York-baserade koreografer som skapade och definierade den.

Nicolas Le Riche BALETTCHEF

      DON QUIXOTE

      DON QUIXOTE

A colourful, vibrant adventure

OUR
SUBSCRIPTIONS

FLEX – select at least three performances this autumn and get a 25% discount on the ticket price. 

PREMIERE – capture the red-carpet feeling with our subscription that guarantees you three lovely premieres this autumn. 

– buy 3 performances or more and get 25% discount with FLEX, or attend all autumn PREMIERES

YOUNG AT THE OPERA

Discover

In a divided world, stories hold us together. Young at the Opera should be a campfire.

Unga på Operan öppnar nya världar för ung publik. Varje år deltar cirka 50 000 barn och unga i Operans verksamhet. Förutom att skapa föreställningar med musik, dans och opera, riktade till publik från de allra yngsta till unga vuxna, har Unga på Operan en omfattande pedagogisk verksamhet både i Operahuset och ute på skolor. Dessutom erbjuder vi ytterligare aktiviteter för barn i form av Barnlördagar och lovaktiviteter. En Barnlördag består i regel av en guidad familjevisning följd av en extra aktivitet, som kan vara kostymprovning, musikalisk överraskning, eller instrumentprovning. Unga på Operan kommer också att erbjuda prova-på-balett, julkonserter samt den nya bleckblåskonserten Blåsa, blänka, blixtra som alternativ till guidad visning under vissa Barnlördagar.

»You do not need a
pre-understanding to
be swept away by opera
and ballet.«

Ellen Lamm CREATIVE DIRECTOR, YOUNG AT THE OPERA

»Man behöver ingen förförståelse
för att drabbas och ryckas med
av opera och balett«

»Alla barn ska självklart ha möjlighet att få ta del av kultur«, säger Unga på Operans konstnärliga chef Ellen Lamm, »och de konstformer som vi sysslar med på Kungliga Operan passar så bra för unga besökare eftersom just konstupplevelser kopplade till musik, sång och rörelse talar så direkt till våra känslor. Man behöver ingen förförståelse för att drabbas och ryckas med av opera och balett, både det musikaliska och det visuella går rakt in i hjärtat. I höst presenterar Unga på Operan Flyg vart du vill, en helt ny produktion som riktar sig till barn i mellanstadiet. Det är en vild resa genom sju musikaliska världar med målet att göra döden begriplig. Här trängs akrobater, operasångare och musiker på scenen, med en scenografi som ständigt förvandlas. Dessutom fortsätter Unga på Operan med den populära webbserien Det magiska huset, riktad till barn mellan sex och tio år, där man får följa med bakom kulisserna och förundras...

Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA PÅ OPERAN

SLEEPING AWAKE

A small opera about big emotions

Young at the Opera
World Premiere

The Magic House is an online series of Operan Play episodes for children, young people and anyone else interested in what we do here at the Opera House.

THE MAGIC HOUSE

STUDENT OR UNDER 26?

Book a seat ANYWHERE
at HALF price. ANYTIME.

No log-in. No fees.

OPERAN PLAY

If you cannot make it to the Opera House, premieres and selected performances will be broadcast on Operan Play.

THE ROYAL SWEDISH ORCHESTRA

The Royal Swedish Orchestra has existed for almost 500 years - longer than the Royal Opera itself.

Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer.

Förutom att spela i föreställningar av operor och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och  lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert.

KUNGLIGA
HOVKAPELLET

FREE OPEN-AIR CONCERT ON
GUSTAV ADOLFS TORG

21 AUGUST 2022 AT 20.00

ROYAL SWEDISH

ORCHESTRA CONCERTS

AUTUMN 2022

NEW YEAR CONCERT

31 DECEMBER 2022 AT 18.00
Tickets will be released later

CHAMBER MUSIC IN THE GOLDEN FOYER

15 SEPTEMBER 2022 AT 19.00

THE MOUNTAIN KING – ROMEO OCH JULIET

25 NOVEMBER 2022 AT 19.00

             EVA

DAHLGREN

 »People’s hair will stand on end when we’re done« EVA DAHLGREN

Live at the Royal Swedish Opera

LUNCH
CONCERTS

Our popular lunch concerts are held several days a week in the beautiful Gold Foyer with artists from Royal Swedish Opera ensembles. They begin with lunch at 11.45 and end at 13.00. ​

THE ROYAL OPERA CHORUS

The Royal Swedish Opera Chorus appeared at the very first premiere in 1773. It has been a vital part of our institution ever since.

En kör som aldrig står still

Björnar, vampyrer eller trebenta grisetter... Kungliga Operans kör bemästrar sång på absolut högsta nivå samtidigt som de både agerar och dansar på scenen. Kungliga Operans kör var med redan vid den första premiären 1773 och har sedan dess varit en oumbärlig del av Kungliga Operans verksamhet.  

The Royal Swedish Ballet, Sweden’s largest ballet company, is among the oldest ballet companies in the world. It was founded in 1773 by King Gustav III. Our mission is to curate and develop a well-balanced repertoire of classical and contemporary works.

THE ROYAL SWEDISH BALLET

Some 20 singers make up the Royal Swedish Opera soloist ensemble. Swedish and international artists also take part in Operan’s productions. Some of the world’s finest opera singers will appear on the main stage this fall, including Elin Rombo, Michael Weinius, Christina Nilsson and Hanna Husáhr.

THE ROYAL SWEDISH OPERA SOLOISTS

YOUR
VISIT

Welcome to the
Royal Swedish Opera!

OPERAN

X

TRA

Open talks, introductions, premier talks, presentations of the evening’s performance, recurring collaborations with the Royal Swedish Dramatic Theatre and unique encounters with choreographers, singers, composers and directors. Enhance your opera experience!

Join us on a 1.5-hour tour through the opera house and learn about its history! Listen to individual accounts that cannot be found in any guidebook. Suitable for all ages.

GUIDED TOURS

SUPPORT
THE ROYAL SWEDISH OPERA

Support us if you would like to contribute to the development and enhancement of the performing arts. There are opportunities for supporting specific projects, becoming a corporate partner or joining our Donation Fund.

»The entire corporation is proud of making a difference in the everyday life of school children.«

Cecilia Kolga WALLENIUS LINES

PARTNER
WALLENIUS LINES
BUSINESS FRIEND
SAVANA

WE WOULD LIKE TO THANK ALL OUR
DONORS FOR YOUR VALUED COMMITMENT!

Alf & Bibbi Sollevi
Anders Holmlund
Anders och Hilary Johansson
André Andersson
Barbro Saléns stiftelse
Bjoern Rhodiner & Göran Åholm
Bruno & Ulla Trönnberg
Carl & Margareta Adlercreutz
Carl-Johan Bonnier
Familjen Anders Börjesson
Fanny Sachs & Marcus Wallenberg
Gaby Borglund
Hélène Thofelt Sundberg
Johan & Milena Veertee
Jörgen & Lena Österberg

Karl Otto & Ingemo Bonnier
Kerstin & Melker Schörling
Lars Lundqvist
Lennart & Kitty Ericsson
Magnus Sundström
Margareta Wallenius-Kleberg
Mats & Eva Qviberg
Olof Hellstenius
Paul & Monica Lederhausen
Stefan & Kristin Hellberg
Thomas & Annette Ericson
Torbjörn Gunnarsson
Tore Erkén
In memory of Gunnar & Märta Unger
In memory of Jan Ohlin

And anonymous benefactors.

WE WOULD LIKE TO THANK THE FOUNDATIONS THAT SUPPORT US THROUGH DONATIONS AND ENGAGEMENT!

Anders Walls foundation
Signatur
Jacob Wallenbergs Foundation, Särskilda fonden

FOOD AND BEVERAGE AT THE OPERA

Welcome to a culinary experience in a beautiful and historic environment, downstairs from the Royal Opera's entrance. At the beginning of the 20th century, a tribal hook for bohemians - today an equally magnificent and intimate restaurant and bar.

THE ARCHIVE

Who performed on stage the first time you visited Operan? What did opera posters look like at the end of the 19th century? The Royal Swedish Opera Archive can provide the answers to these questions and much more. Our archive holds many well-preserved treasures as the opera house, one of the oldest in the world, has never been threatened by fire or disaster.

    TAKE A PLUNGE
 into a HISTORIC
 treasure trove

NEWS LETTER

Be the first to hear the news

THE ROYAL SWEDISH OPERA’S SEASON PROGRAMS ARE WINNERS OF THE SWEDISH DESIGN AWARD AND PUBLISHING AWARD AS WELL AS CLIO CREATIVITY AWARDS.


PUBLISHER Birgitta Svendén

DIRECTOR OF COMMUNICATIONS
& CREATIVE DIRECTOR
Catarina Falkenhav

PROJECT MANAGER Annica Sand

GRAPHIC DESIGN Magnus Israelsson

TEXT EDITOR Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, Sara Stolt

MUSIC EDITOR
(In addition to cover concept)
Torbjörn Eriksson

COVER CONCEPT PHOTO / FILM Henrik Halvarsson,
3D Wang & Söderström

PROJECT MANAGEMENT Moa Wiking

PHOTOGRAPHERS Beata Cervin, Sanna Dahlén, Robert Eldrim, Izabella Englund, Markus Gårder, Klara G, Marcus Hansen, Henrik Halvarsson, Karolina Henke, Alexander Kenney, Thomas Klementsson, Hans Nilsson, Morgan Norman, Nils Emil Nylander, Sara P Borgström

FILM Arthur Ljunggren, Henrik Halvarsson, Karolina Henke

STYLISTS Jeanette Stener, Michael Glas, Christian Lacroix,
Moa Möller, Bente Rolandsdotter, Nina Sandström, Linea Stenfors, Magdalena Åberg, Karin Ørum

MAKE UP & HAIR Catherine Dichy, Daniela Krestelica,
Petra Stenhammar, Therese Svenbo, Sandra Wannerstedt, Katrin Wahlberg

COSTUME ASSISTANT Camilla Rådén

COSTUME TECHNICIAN Johan Björk

THANK YOU TO ALL THE
PARTICIPATING ARTISTS

Julietta Birkeland, Maja Frydén, Joa Helgesson, Vivianne Holmberg, Sarah Erin Keaveaney Marin Jalut Motte, Christina Nilsson, Elin Rombo, Jihan Shin, Pauline Simon, Jenny Soddu, the Royal Swedish Orchestra, the Royal Swedish Opera Chorus. Thanks also to Märtha and Elise.

 

All musical excerpts are recorded by the Royal Swedish Orchestra and also some with the Royal Opera Chorus, except Ariadne auf Naxos (Richard Strauss, Orchester der Wiener Staatsoper, conductor Christian Thielemann), Drifted (Karin Rehnqvist, Lamento - The Rhythm of a Voice, Royal Philharmonic Orchestra, conductor Göran W. Nilson), Robbins / Balanchine (Frédéric Chopin, piano Alessandro Deljavan) and Fly wherever you want (Richard Wagner / Willi Bopp).

 

The Royal Swedish Opera reserves the right
to make changes to the seasonal program.