Birgitta Svendén CEO
Vi på Operan är oerhört glada över att kunna presentera ett mångfasetterad och färgstarkt program till er denna höst. Vi har alla levt i en märklig tillvaro på grund av pandemin de senaste åren. När jag skriver dessa rader befinner vi oss i en ny och ofattbart mörk och oroväckande tid. Att under sådana omständigheter ägna sig åt klassisk scenkonst med sång, dans och musik kan verka omöjligt. Samtidigt är det kanske då vi som bäst behöver konsten i våra liv, mer än vad vi kanske tror. Vi behöver den för att förstå vår värld, vår historia och vad det innebär att vara människa. Och vi behöver den för att träffa varandra, dela upplevelser, berikas av mänskliga möten.
Birgitta Svendén VD
Det finns så mycket att upptäcka på Kungliga Operan denna höst. Vi presenterar dels klassiska operor och baletter, , dels verk från 1900-talets mest kreativa strömningar och dels det allra senaste, uruppföranden av specialskrivna beställningsverk för både vuxna och barn. Med allt detta tillsammans med ett antal unika konserter har Kungliga Operan något att erbjuda alla.
Efter tretton år som operachef och vd för Kungliga Operan är det i sommar dags för mig att lämna denna fantastiska arbetsplats. Jag vill passa på att tacka alla er som kommit till Kungliga Operan genom åren, ni trogna abonnenter, ni som kommit för första gången, alla barn och unga, vår kära Donationsfond, alla ni som kommit att älska våra konstarter. Och ett lika stort tack till er som har upplevt våra produktioner när vi har gjort gästspel, genomfört turnéer och gett digitala föreställningar på Operan Play. Ni har alla bidragit till att inte bara jag har älskat detta jobb, utan till att hela huset och kompaniet har fyllts med liv och energi. Vi saknade er så mycket när pandemin skilde oss åt, och vi var så glada att ni ville komma tillbaka när vi kunde öppna Operahuset igen. Ert stöd och ert genuina intresse har för mig betytt mycket och jag tar med mig detta med djup tacksamhet.
Birgitta Svendén VD
Michael Cavanagh OPERA DIRECTOR
»Opera är historieberättande i sjungen form, vilket bör vara – och är, hos oss – mÃ¥nga olika saker. Jag är väldigt entusiastisk över att utforska och presentera alla de olika sätt som vi sjunger vÃ¥ra berättelser för varandra. I höst har vi premiär pÃ¥ Ariadne pÃ¥ Naxos, som när den skrevs för drygt 100 Ã¥r sedan var en helt banbrytande opera, eftersom den hela tiden pÃ¥minner om att den är en opera och att vi är en publik. En intellektuell komedi med musik av Richard Strauss, en av tidernas största tonsättare av sÃ¥ng. Vi har ocksÃ¥ en helt nyskriven opera, det vackra och drabbande posttraumatiska dramat Strandad som skapats av Karin Rehnqvist och Kerstin Perski pÃ¥ beställning av Kungliga Operan. Dessutom repriserar vi tre älskade klassiker: Mozarts Trollflöjten, Verdis La traviata och Puccinis La bohème.«Â
Michael Cavanagh OPERACHEF
Alan Gilbert MUSICAL DIRECTOR
»Det känns fantastiskt att få arbeta med Kungliga Operans musikutbud « säger Alan Gilbert, som under spelåret 2021/2022 dirigerade Valkyrian, Löftet och Flickan från Västern på Kungliga Operan. » I höst ser jag väldigt mycket fram emot att dirigera Richard Strauss Ariadne på Naxos, det här är första gången som jag tar mig an denna opera. Strauss är en mästare. Han har en sådan otrolig känsla för sångrösten, speciellt den kvinnliga rösten, vilket gör hans musik till en fröjd att dirigera. Ariadne är en fokuserad karaktär, det går att ta fram det mänskliga och komplexa hos henne. Det är en opera som det är fascinerande att arbeta med. Jag gick så djupt jag kunde in i musiken när vi repeterade den, precis innan pandemin kom och vände upp och ned på alla planer – så jag är väldigt lycklig över att vi äntligen får presentera den för Kungliga Operans publik i höst.«
Alan Gilbert MUSIKCHEF
Nicolas Le Riche BALLET DIRECTOR
»Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för balett och vårt uppdrag är att ge en heltäckande bild av balettvärlden. När vår säsong ska sättas ihop försöker jag fånga upp olika trender i dansvärlden och balansera dem med de traditionella baletterna som vi också vill presentera för publiken.«
»Denna höst sätter vi upp tre produktioner som kompletterar varandra på ett ljuvligt sätt. Don Quijote är en helaftonsbalett, en klassiker från 1800-talet som fick ny koreografi 1966 av den legendariske Rudolf Nurejev – och precis som Svansjön förra säsongen har den blivit en klassiker i sig själv. Denna balett är en mer romantisk och kärleksbetonad berättelse än Cervantes roman som den bygger på. Nästa produktion är helt annorlunda: Robbins/Balanchine, en hyllning till den neoklassicistiska baletten från mitten av 1900-talet, och till de två New York-baserade koreografer som skapade och definierade den.
Nicolas Le Riche BALETTCHEF
FLEX – select at least three performances this autumn and get a 25% discount on the ticket price.Â
PREMIERE – capture the red-carpet feeling with our subscription that guarantees you three lovely premieres this autumn.Â
Unga på Operan öppnar nya världar för ung publik. Varje år deltar cirka 50 000 barn och unga i Operans verksamhet. Förutom att skapa föreställningar med musik, dans och opera, riktade till publik från de allra yngsta till unga vuxna, har Unga på Operan en omfattande pedagogisk verksamhet både i Operahuset och ute på skolor. Dessutom erbjuder vi ytterligare aktiviteter för barn i form av Barnlördagar och lovaktiviteter. En Barnlördag består i regel av en guidad familjevisning följd av en extra aktivitet, som kan vara kostymprovning, musikalisk överraskning, eller instrumentprovning. Unga på Operan kommer också att erbjuda prova-på-balett, julkonserter samt den nya bleckblåskonserten Blåsa, blänka, blixtra som alternativ till guidad visning under vissa Barnlördagar.
Ellen Lamm CREATIVE DIRECTOR, YOUNG AT THE OPERA
»Alla barn ska självklart ha möjlighet att få ta del av kultur«, säger Unga på Operans konstnärliga chef Ellen Lamm, »och de konstformer som vi sysslar med på Kungliga Operan passar så bra för unga besökare eftersom just konstupplevelser kopplade till musik, sång och rörelse talar så direkt till våra känslor. Man behöver ingen förförståelse för att drabbas och ryckas med av opera och balett, både det musikaliska och det visuella går rakt in i hjärtat. I höst presenterar Unga på Operan Flyg vart du vill, en helt ny produktion som riktar sig till barn i mellanstadiet. Det är en vild resa genom sju musikaliska världar med målet att göra döden begriplig. Här trängs akrobater, operasångare och musiker på scenen, med en scenografi som ständigt förvandlas. Dessutom fortsätter Unga på Operan med den populära webbserien Det magiska huset, riktad till barn mellan sex och tio år, där man får följa med bakom kulisserna och förundras...
Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA PÅ OPERAN
The Magic House is an online series of Operan Play episodes for children, young people and anyone else interested in what we do here at the Opera House.
No log-in. No fees.
If you cannot make it to the Opera House, premieres and selected performances will be broadcast on Operan Play.
Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer.
Förutom att spela i föreställningar av operor och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert.
21 AUGUST 2022 AT 20.00
31 DECEMBER 2022 AT 18.00
Tickets will be released later
Our popular lunch concerts are held several days a week in the beautiful Gold Foyer with artists from Royal Swedish Opera ensembles. They begin with lunch at 11.45 and end at 13.00. ​
Björnar, vampyrer eller trebenta grisetter... Kungliga Operans kör bemästrar sÃ¥ng pÃ¥ absolut högsta nivÃ¥ samtidigt som de bÃ¥de agerar och dansar pÃ¥ scenen. Kungliga Operans kör var med redan vid den första premiären 1773 och har sedan dess varit en oumbärlig del av Kungliga Operans verksamhet. Â
The Royal Swedish Ballet, Sweden’s largest ballet company, is among the oldest ballet companies in the world. It was founded in 1773 by King Gustav III. Our mission is to curate and develop a well-balanced repertoire of classical and contemporary works.
Some 20 singers make up the Royal Swedish Opera soloist ensemble. Swedish and international artists also take part in Operan’s productions. Some of the world’s finest opera singers will appear on the main stage this fall, including Elin Rombo, Michael Weinius, Christina Nilsson and Hanna Husáhr.
Open talks, introductions, premier talks, presentations of the evening’s performance, recurring collaborations with the Royal Swedish Dramatic Theatre and unique encounters with choreographers, singers, composers and directors. Enhance your opera experience!
Join us on a 1.5-hour tour through the opera house and learn about its history! Listen to individual accounts that cannot be found in any guidebook. Suitable for all ages.
Support us if you would like to contribute to the development and enhancement of the performing arts. There are opportunities for supporting specific projects, becoming a corporate partner or joining our Donation Fund.
Cecilia Kolga WALLENIUS LINES
PARTNER
WALLENIUS LINES
BUSINESS FRIEND
SAVANA
WE WOULD LIKE TO THANK ALL OUR
DONORS FOR YOUR VALUED COMMITMENT!
Alf & Bibbi Sollevi
Anders Holmlund
Anders och Hilary Johansson
André Andersson
Barbro Saléns stiftelse
Bjoern Rhodiner & Göran Åholm
Bruno & Ulla Trönnberg
Carl & Margareta Adlercreutz
Carl-Johan Bonnier
Familjen Anders Börjesson
Fanny Sachs & Marcus Wallenberg
Gaby Borglund
Hélène Thofelt Sundberg
Johan & Milena Veertee
Jörgen & Lena Österberg
Karl Otto & Ingemo Bonnier
Kerstin & Melker Schörling
Lars Lundqvist
Lennart & Kitty Ericsson
Magnus Sundström
Margareta Wallenius-Kleberg
Mats & Eva Qviberg
Olof Hellstenius
Paul & Monica Lederhausen
Stefan & Kristin Hellberg
Thomas & Annette Ericson
Torbjörn Gunnarsson
Tore Erkén
In memory of Gunnar & Märta Unger
In memory of Jan Ohlin
And anonymous benefactors.
WE WOULD LIKE TO THANK THE FOUNDATIONS THAT SUPPORT US THROUGH DONATIONS AND ENGAGEMENT!
Anders Walls foundation
Signatur
Jacob Wallenbergs Foundation, Särskilda fonden
Who performed on stage the first time you visited Operan? What did opera posters look like at the end of the 19th century? The Royal Swedish Opera Archive can provide the answers to these questions and much more. Our archive holds many well-preserved treasures as the opera house, one of the oldest in the world, has never been threatened by fire or disaster.
THE ROYAL SWEDISH OPERA’S SEASON PROGRAMS ARE WINNERS OF THE SWEDISH DESIGN AWARD AND PUBLISHING AWARD AS WELL AS CLIO CREATIVITY AWARDS.
PUBLISHER Birgitta Svendén
DIRECTOR OF COMMUNICATIONS
& CREATIVE DIRECTOR Catarina Falkenhav
PROJECT MANAGER Annica Sand
GRAPHIC DESIGN Magnus Israelsson
TEXT EDITOR Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, Sara Stolt
MUSIC EDITOR
(In addition to cover concept) Torbjörn Eriksson
COVER CONCEPT PHOTO / FILM Henrik Halvarsson,
3D Wang & Söderström
PROJECT MANAGEMENT Moa Wiking
PHOTOGRAPHERS Beata Cervin, Sanna Dahlén, Robert Eldrim, Izabella Englund, Markus Gårder, Klara G, Marcus Hansen, Henrik Halvarsson, Karolina Henke, Alexander Kenney, Thomas Klementsson, Hans Nilsson, Morgan Norman, Nils Emil Nylander, Sara P Borgström
FILM Arthur Ljunggren, Henrik Halvarsson, Karolina Henke
STYLISTS Jeanette Stener, Michael Glas, Christian Lacroix,
Moa Möller, Bente Rolandsdotter, Nina Sandström, Linea Stenfors, Magdalena Åberg, Karin Ørum
MAKE UP & HAIRÂ Catherine Dichy, Daniela Krestelica,
Petra Stenhammar, Therese Svenbo, Sandra Wannerstedt, Katrin Wahlberg
COSTUME ASSISTANT Camilla Rådén
COSTUME TECHNICIAN Johan Björk
THANK YOU TO ALL THE
PARTICIPATING ARTISTS
Julietta Birkeland, Maja Frydén, Joa Helgesson, Vivianne Holmberg, Sarah Erin Keaveaney Marin Jalut Motte, Christina Nilsson, Elin Rombo, Jihan Shin, Pauline Simon, Jenny Soddu, the Royal Swedish Orchestra, the Royal Swedish Opera Chorus. Thanks also to Märtha and Elise.
Â
All musical excerpts are recorded by the Royal Swedish Orchestra and also some with the Royal Opera Chorus, except Ariadne auf Naxos (Richard Strauss, Orchester der Wiener Staatsoper, conductor Christian Thielemann), Drifted (Karin Rehnqvist, Lamento - The Rhythm of a Voice, Royal Philharmonic Orchestra, conductor Göran W. Nilson), Robbins / Balanchine (Frédéric Chopin, piano Alessandro Deljavan) and Fly wherever you want (Richard Wagner / Willi Bopp).
Â
The Royal Swedish Opera reserves the right
to make changes to the seasonal program.