Best experienced with sound on
Fredrik Lindgren CEO
Kära besökare, 2023 är ett stort år för Kungliga Operan. Det är inte många operakompanier som har en så lång och livskraftig historia – 250 år. Lika stolta som vi är över vårt förflutna, lika passionerade är vi inför att fortsätta att forma framtidens uttryck inom opera, balett och musikalisk scenkonst för barn och unga. Samhället står aldrig still, konsten står aldrig still, och det gör inte vi heller.
Oavsett om du kommer till vårt fysiska operahus eller upplever våra föreställningar på Operan Play, oavsett om du bor i Stockholm eller någon annanstans i landet, om du har lång vana av att njuta av musikalisk scenkonst eller ska göra det för första gången, vill jag att du ska känna dig varmt välkommen. Kungliga Operan är hela Sveriges operahus. Mitt operahus är ditt operahus.
Fredrik Lindgren VD
Vi spänner bågen för framtiden och stakar ut riktningen för Kungliga Operan och för vår tradition, konstformerna som vi har ett särskilt ansvar för. Operan är inte bara huset, Operan är människorna här och alla de aktiviteter som vi skapar tillsammans i såväl Operahuset som i andra sammanhang. Våra återkommande gratisevenemang i Hagaparken, konserten på Gustav Adolfs torg i samband med Stockholms kulturfestival och balettföreställningen i Vitabergsparken lockade rekordpublik under 2022. Jag är så otroligt glad och stolt över att våra konstformer och våra artister väcker ett sådant intresse hos en bred allmänhet.
Jag vill att Kungliga Operan ska vara en naturlig mötesplats där vi även lyfter de samhällsutmaningar som är relevanta för oss alla. Konsten kan illustrera dessa utmaningar men också bidra till en diskussion, som kan leda till att vi hittar nya vägar framåt och hanterar utmaningarna på ett nytt sätt, med nya ögon. Konsten erbjuder också sinnlig njutning och välbehövligt andrum från vardagens bekymmer. Allt detta och mer försöker vi på Kungliga Operan ge till er, vår kära publik, ny såväl som återkommande. 2023 tar vi i från tårna lite extra för att ge vårt allra bästa. Jag tror inte att du kommer bli besviken. Vi ses!
Fredrik Lindgren VD
Ellen Lamm ARTISTIC DIRECTOR YOUNG AT THE OPERA
»Vi på Unga på Operan har ett fantastiskt uppdrag: att skapa opera, balett och dans som vänder sig till barn och unga utifrån deras perspektiv och behov«, säger Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan. »Våra verk är specialskrivna för vår målgrupp och våra föreställningar möter barn och unga i ögonhöjd. Barnpubliken är inte en enda publik utan många olika. Och vår publik är nyfiken, hungrig, vetgirig, utmanande och alldeles, alldeles underbar.«
»Under jubileumsåret 2023 gör vi allt för att
alla från de yngsta barnen till ungdomar i
övre tonåren ska känna sig välkomna till
Kungliga Operan.
Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA PÅ OPERAN
Vi presenterar urpremiären av Var är smörgåsen? där radarparet Pija Lindenbaum och Niklas Brommare berättar en rörande historia för barn i lågstadieåldern om att hitta sin egen plats i världen, och att få leva sitt liv på ett sätt som inte är som alla andras. Var är smörgåsen? är baserad på verkliga händelser och även Klaus Nomi handlar om en verklig person. Denna vemodiga och kritikerrosade monologopera om den avantgardistiske outsidern får i höst äntligen chans att ses av en stor publik.
Klaus Nomi vänder sig till unga från 16 år och uppåt. Vi släpper också nya avsnitt av vår webbserie Det magiska huset där livet på och bakom scenen framträder på ett lättillgängligt och lekfullt sätt. Under våren får våra fullmatade Barnlördagar två nya program som på olika sätt lyfter fram det historiska med operasång och barockdans, en tidsresa genom 250 år.«
Ellen Lamm KONSTNÄRLIG CHEF UNGA PÅ OPERAN
Michael Cavanagh ARTISTC DIRECTOR OPERA
»År 2023 blir ett år av firande«, säger operachef Michael Cavanagh och utvecklar: »Jag vill fira konstformen. Jag vill fira vad vi kan göra med den – vad vi har gjort med den historiskt, vad vi gör med den i nuet och vad vi vill göra med den i framtiden. I Jubileumsföreställning som vi ger i januari går vi tillbaka till våra rötter, Kungliga Operans allra tidigaste dagar; i repriserna kryssar vi mellan några av alla fantastiska uppsättningar som vi har gjort; och vi frågar oss också: vart är vi på väg? Svaret är: mot ett operahus med lägre trösklar. Vi bjuder in fler att komma till Operan – Broadwayfans till Sweeney Todd, gamers till konserter som den nyligen spelade DICE at the Opera, maskeradälskare till vår stora Nyårsmaskerad som avslutar 2023 – och breddar definitionen av vad opera är och vad ett operahus kan vara.«
Michael Cavanagh OPERACHEF
Michael Cavanagh är, förutom operachef på Kungliga Operan, även regissör, och i den rollen både inleder och avslutar han 2023. Den nyligen bortgångne giganten Stephen Sondheims älskade Sweeney Todd har premiär i januari, medan en ny och postapokalyptisk uppsättning av Mozarts ikoniska Don Giovanni når oss i december. »Vi börjar i en mörk skildring av 1800-talets London och slutar i en mörk vision av framtiden«, säger han och skrattar, »men däremellan finns ljus: en magnifik uppsättning av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm regisserad av Tobias Theorell och det storslagna uruppförandet av Melancholia, Mikael Karlssons operaversion av Lars von Triers fascinerande succéfilm.« Anne Sofie von Otter sjunger i den sistnämnda produktionen, och hon gör även rollen som grevinnan i en konsertant version av Tjajkovskijs vackra opera Spader dam. »Dessutom fortsätter vi med konceptet Short Stories, där nya tonsättare får pröva sina idéer
och skapa novelloperor, tre på en kväll. Och vi presenterar även repriser av publikfavoriterna Tosca, Rigoletto, Salome och Elektra. År 2023
blir otroligt.«
Michael Cavanagh OPERACHEF
Nicolas Le Riche ARTISTC DIRECTOR BALLET
»Balett är en underbar och inspirerande konstform. Det är konsten för det flyktiga med kapacitet att beröra din själ och avslöja dina känslor«, säger Kungliga Operans balettchef Nicolas Le Riche. »Du behöver inte ha några förkunskaper. Bara sätt dig ned, titta, känn, njut.«
2023 är ett viktigt år för Kungliga Baletten, som grundades av Gustav III för 250 år sedan. »Vi vill hylla vårt arv och våra artisters bidrag som inspirerar våra liv. Det finns så mycket kunskap
i huset. Varje dag arbetar vi för att ge publiken
nya konstnärliga perspektiv och enastående föreställningar.«
Nicolas Le Riche BALETTCHEF
»Under 2023 vill vi att hela Sverige ska känna sig välkomna att vara med och fira vår konstform. Kungliga Baletten kommer att presentera två episka baletter: Manon och Le Corsaire. Båda är stora dramatiska berättelsedrivna baletter där
hela kompaniet får glänsa. »Klassikern Manon kommer åter i legendaren sir Kenneth MacMillans koreografi, medan piratäventyret Le Corsaire är i helt ny koreografi av José Carlos Martinez. Året bjuder även på repriser av de älskade produktionerna Nötknäpparen av Pär Isberg och Julia & Romeo av Mats Ek, och äntligen får en stor livepublik chans att se de fortfarande mycket färska dansverken CACTI, Riptide och Minus 16, i trippelföreställningen Ekman/Hjálmarsdóttir/Naharin.
Utöver det blir det premiär för konceptet Young Choreographers, där dansare ur Kungliga Baletten får jobba fram egna koreografier. »Jag vill ge dansarna verktygen att visa vad de har inom sig själva, och jag vill att publiken ska få en chans att se var den nya generationen koreografer befinner sig just nu«, säger Nicolas Le Riche, »för det är de som kommer skapa morgondagens trender.«
Nicolas Le Riche BALETTCHEF
Alan Gilbert MUSIC DIRECTOR
Det säger Kungliga Operans musikchef Alan Gilbert, som under 2023 dirigerar operorna Tosca, Salome, Spader dam och Elektra. »Publiken känner när musiker verkligen ger av sig själva i ett framträdande. Som musikchef är det mitt jobb att skapa en atmosfär där alla musiker inte bara har förmågan att ge sitt bästa utan också verkligen känner en passionerad lust att göra det.« Han beskriver sitt samarbete med Kungliga Hovkapellet som en two-way street, en ömsesidig relation: »För jag har så mycket att lära av orkestern och av hela Operan. Ett operakompani som varit aktivt i så många år har en kollektiv erfarenhet och kunskap som inte går att kopiera. Man måste uppleva det för att förstå det. Jag har gjort en hel del opera genom åren, men att vara så här intimt involverad med ett operakompani ger mig en möjlighet att gå djupare in i konstformen. Så jag känner mig väldigt lyckligt lottad.«
Alan Gilbert MUSIKCHEF
Young at the Opera opens new worlds for young audiences. Each year, approximately 50,000 children and young people participate in the Opera's activities. In addition to creating performances with music, dance and opera, aimed at audiences from the very youngest to young adults, Young at the Opera has an extensive educational programme, both in the Opera House and in schools. In addition, we offer additional activities for children in the form of Kids' Saturdays and school holiday activities. News during the Jubilee year are Try Baroque Dance, Operan 250 years – Kids' Saturdays concert and Try Opera Singing. In addition to that, of course, we have our Try ballet and guided tours.
The Magical House is an Operan Play web series for children and young people, and for everyone else who are curious about us at the Opera House.
Förutom ovan nämnda operor dirigerar Alan Gilbert Jubileumsafton och två konserter med Kungliga Hovkapellet.
Alan Gilbert är en av världens mest eftertraktade och mångsidiga dirigenter av både opera och symfonisk musik. Han har prisats med ett
flertal internationella Grammys och han är känd för sina djuplodande, ambitiösa program och
sin nyfikenhet på musik som ligger utanför
den traditionella repertoaren. För den svenska publiken är han ett välkänt namn efter sina
många år som chefsdirigent för Kungliga Filharmonikerna, en orkester som han numera
är hedersdirigent för.
I dag kombinerar Alan uppdraget som
Kungliga Operans musikchef med ett annat prestigefyllt uppdrag, som chefsdirigent för Elbfilharmonikerna i Hamburg.
Alan Gilbert MUSIKCHEF
Immigrant fiddlers, «pipers and trumpeters» laid the foundation for the Royal Swedish Orchestra (Kungliga Hovkapellet). Almost 500 years later, they are not only one of the world's oldest orchestras but also Sweden's largest with its 105 musicians. From being a court music institution under king Gustav Vasa, they are, since the Royal Swedish Opera was founded in 1773, the heart
of the house and unite all its art forms.
In addition to playing in performances of operas and ballets, «Hovkapellet's» musicians perform symphonic concerts, chamber and lunch concerts. The Opera's musical director, renowned conductor Alan Gilbert, has a special
responsibility for the «Hovkapellet».
FEBRUARY 2 & 6, 2023
Music by Gerald Finzi, Benjamin Britten and Edward Elgar
JUNE 6, 2023
OCTOBER 12 & NOVEMBER 24, 2023
2 & 6 FEBRUARI 2023
Musik av Gerald Finzi, Benjamin Britten och Edward Elgar
6 JUNI 2023
20 JUNI 2023
I samarbete med Stockholms Kulturfestival
12 OKTOBER & 24 NOVEMBER 2023
Our popular lunch concerts are held several days
a week in the beautiful Gold Foyer with artists from Royal Swedish Opera ensembles.
Dates will be presented later.
Open talks, introductions, premier talks, presentations of the evening’s performance, recurring collaborations with the Royal Swedish Dramatic Theatre and unique encounters with choreographers, singers, composers and directors. Enhance your opera experience!
No log-in. No fees.
If you cannot make it to the Opera House, selected performances will be broadcast on Operan Play.
Bears, vampires or three-legged can-can dancers… The Royal Swedish Opera's chorus masters singing at the absolutely highest level while both acting and dancing on stage. Since the very first performance of the Royal Swedish Opera in 1973, the chourus has been an indispensable part of the Opera's activities.
The Royal Swedish Ballet, Sweden’s largest ballet company, is among the oldest ballet companies in the world. It was founded in 1773 by King Gustav III. Our mission is to curate and develop a well-balanced repertoire of classical and contemporary works. So 2023 is the 250th anniversary for the Royal Swedish Ballet as well!
Some 20 singers make up the Royal Swedish Opera soloist ensemble. Swedish and international artists also take part in Operan’s productions. Some of the world’s finest opera singers will appear on the main stage this year, including Piotr Beczala, Nina Stemme, Malin Byström, Anne Sofie von Otter, Elin Rombo, Yana Kleyn, Eri Nakamura, Christina Nilsson, Lauren Snouffer, Daniel Johansson, Rihab Chaieb, and Nicole Cabell.
Join us on a one hour tour through the opera house and learn about its history! Listen to individual accounts that cannot be found in any guidebook. Suitable for all ages. Special 250th anniversary
tours every month.
An exhibition in Livrustkammaren's magical vault about the spectacle and politics of the Gustavian
era on the royal stage. A collaboration between Livrustkammaren – the museum about Sweden's royal history – and the Royal Swedish Opera,
the exhibition opens in October 2023.
More information to come.
Support us if you would like to contribute to the development and enhancement of the performing arts. There are opportunities for supporting specific projects, becoming a corporate partner or joining our Donation Fund.
Cecilia Kolga WALLENIUS
PARTNER
WALLENIUS
BUSINESS FRIEND
SAVANA
WE WOULD LIKE TO THANK ALL OUR DONORS
FOR YOUR VALUED COMITTMENT!
Alf & Bibbi Sollevi
Anders Holmlund
Anders och Hilary Johansson
André Andersson
Barbro Saléns stiftelse
Bjoern Rhodiner & Göran Åholm
Bruno & Ulla Trönnberg
Carl & Margareta Adlercreutz
Carl-Johan Bonnier
Familjen Anders Börjesson
Fanny Sachs & Marcus Wallenberg
Gaby Borglund
Hélène Thofelt Sundberg
Johan & Milena Veertee
Jörgen & Lena Österberg
Karl Otto & Ingemo Bonnier
Kerstin & Melker Schörling
Lars Lundqvist
Lennart & Kitty Ericsson
Magnus Sundström
Margareta Wallenius-Kleberg
Mats & Eva Qviberg
Olof Hellstenius
Paul & Monica Lederhausen
Stefan & Kristin Hellberg
Thomas & Annette Ericson
Tore Erkén
To memory of Gunnar & Märta Unger
To memory of Jan Ohlin
And anonymous benefactors.
WE WOULD LIKE TO THANK THE FOUNDATIONS THAT SUPPORT US THROUGH DONATIONS AND ENGAGEMENT!
Anders Walls foundation
Signatur
Jacob Wallenbergs foundation, Särskilda fonden
Welcome to a culinary experience in a beautiful
and historic environment, downstairs from the Royal Opera's entrance. At the beginning of the
20th century, a tribal hook for bohemians – today everyone can enjoy this unique environment
and classic architecture, with an atmosphere
and a menu from Grodan.
Who performed on stage the first time you visited Operan? What did opera posters look like at the end of the 19th century? The Royal Swedish Opera Archive can provide the answers to these questions and much more. Our archive holds many well-preserved treasures as the opera house, one of the oldest in the world, has never been threatened by fire or disaster.
The photograph shows a backdrop from a 1854 production of Die Zauberflöte.
THE ROYAL SWEDISH OPERA
SEASON PROGRAMME IS A WINNER OF
THE SWEDISH DESIGN PRIZE AND THE SWEDISH PUBLISHING PRIZE, AS WELL AS CLIO CREATIVITY AWARDS
PUBLISHER Fredrik Lindgren
COMMUNICATIONS MANAGER & CREATIVE DIRECTOR Catarina Falkenhav
PROJECT MANAGER Annica Sand
TEXTS Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, Sara Stolt
MUSIC EDITOR (EXEPT FOR THE JubileE SERIE)
Torbjörn Eriksson
pHOTO Carl Bengtsson, Aida Chehrehgosha, Robert Eldrim,
Anja Frers, Klara G, Markus Gårder, Marcus Hansen, Henrik Halvarsson, Karolina Henke, Knotan, Thomas Klementsson, Nils Emil Nylander, Sara P Borgström, Joel Rhodin, Emil Roberg, Ewa-Marie Rundqvist, Elisabeth Toll, Sören Vilks,
Alexander Kenney
FILM Arthur Ljunggren, Caj Müller, Henrik Halvarsson, Karolina Henke, Thomas Klementsson
STYLING Martin Bergström, Niklas Hansen, Bente Rolandsdotter, Nina Sandström, Jeanette Stener, Linea Stenfors, Magdalena Åberg
MAKE-UP & HAIR Mika Hedström, Catherine Dichy, Daniela Krestelica, Sofia Ranow, Petra Stenhammar, Therese Svenbo, Martin Sundqvist, Sandra Wannerstedt
COSTUME TECHNICIAN Camilla Rådén
TANKS TO ALL THE ARTISTS IN THE PICTURES
Malin Byström, Christiana de Blank, Alessa Rogers, Richard Hamrin, Eduardo Pavoni, Daniel Goldsmith, Therese Badman Stenius, Madeleine Barringer, Anne Sofie von Otter, Rikako Shibamoto, Luiza Lopez, Luca Righi, Ola Eliasson, Robert Fux, Johanna Rudström, Vivianne Holmberg, The Royal Swedish Orchestra, The Royal Swedish Opera Chorus
Thanks to Lena Lindgren for the backdrop Sweeney Todd, Joseph Sturdy för movement instruction and to Rolf Jenner, Niki Bergman and Monica Hörnfeldt. Thanks to WOS Store for the loan of jewelry.
musiC
All music excerpts are recorded by the Royal Swedish Orchestra, and also some with the Royal Swedish Opera Chorus, exept: Jacques Offenbach: Les Contes d’Hoffmann, Orchestre National de Paris, Seiji Ozawa. Deutsche Grammophon. F. A. B. Helena Munktell: I Firenze, Swedish Radio Symphony Orchestra, Tobias Ringborg. Sterling. Musica Sveciae, Antonín Dvořák, No. 7 in D Minor, Op.70 B.141, London Symphony Orchestra, Sir Colin Davis. LSO Live, Adolphe Adam: Le Corsaire, Evergreen Symphony Orchestra, Kevin Galiè. CD Baby. Benjamin Britten: A Midsummer Night’s Dream, London Symphony Orchestra,
Sir Colin Davis. Decca. Stephen Sondheim: Sweeney Todd, American Theatre Orchestra. RCA. Piotr Beczala: “Vincero!” Giacomo Puccini “E lucevan le stelle”, Orquestra de la Communitat Valenciana, Marco Boemi. Pentatone. Klaus Nomi: Nomi Song, Klaus Nomi. Wixen Music Publishing.
JUBILEE CONCEPT 2023
For the Royal Swedish Opera’s anniversary year, the artist duo Cooper & Gorfer – in cooperation with the artists, studios, workshops and archives of the Royal Swedish Opera – have created a tripartite series of pictures and film on the theme of Past, Present and Future. For 250 years, the collective machinery of the Opera has created performing arts for its audience. In the motifs »The Icon«, »The Illusionist« and »The Listener«, song, dance and music throughout history are interwoven.
photo/direction Cooper & Gorfer
film Conny Fridh
film editor Arthur Ljunggren
b-Photo Justin LeBlanc
drone photo Max Wångdahl
gaffer Joakim Strömberg
post-production Jesper Hammarbäck
the icon
Karolina Blixt, Joakim Adeberg, Karl Erik Wigle Andersson, Kirill Monereo De La Sota, Luiza Lopes De Freitas, Abby Morgan, Daniel Norgren Jensen, Stephanie Watkinson.
music Jonas Redig ur Klaus Nomi, sång Rickard Hamrin / Backdrop Aniara av Sven X:et Eriksson / costume Astrid Lynge Ottosen from the Snow queen, Bente Rolandsdotter
from Klaus Nomi
the illusionist
Adi Abudureheman, Karl Erik Wigle Andersson, Kirill Monereo De La Sota, Abby Morgan, Sarah Erin Keaveney / music
Mikael Karlsson from Melancholia. / backdrop Candide by Markus Granqvist / costyme Felicia Halén Fredell.
the listener
Eli Lecapre, Ayman Al Fakir, Thobias Nilsson, Indra Strautmanis / music Mozart from Don Giovanni backdrop Raymonda by Patrick Kinmonth / costym Lena Lindgren from Orlando
Movement DIRECtor Nicolas Le Riche
mask DESIGNER Sandra Wennerstedt
assistent MASK DESIGNER Elin Törnqvist, My Andersson
costume Camilla Rådén, Jeanette Stener
tecHNICIANS Leif Ericsson, Magnus Östergren, Jonas Lundqvist, Tommy Paulsson, Calle Puentes, Sven Almqvist, David Israelsson, Björn Kiltorp och dekormåleriet med flera.
Thanks also to Lukas Frostegren, Vincent Granath,
Sara Nordh, and to Helena Iggander, Lisa Svanberg Nilsson, Emma LeBlanc, Torun Alenius, and all of the studios
and workshops of the Opera.
The Royal Swedish Opera reserves the right
to make changes to the season program.
CONCERT PERFORMANCE